RecensionLove Actually

En film på två timmar och en kvart, med Hugh Grant i en av de största rollerna - kan det verkligen vara något? Hör och häpna: svaret är ett jublande JA!

Richard Curtis har regisserat julfilmen för år 2003, en riktig romantisk fyrverkeripjäs som exploderar i ett stjärnregn av sällan skådat slag. Filmpubliken får följa ett tiotal samtidiga kärlekshistorier där skådespelarprestationerna är av bästa märke: bland annat Emma Thompson (hon har aldrig gjort en dålig roll!) som en kvinna vars make faller för en ung sekreterare, Liam Neeson som en nybliven änkling med en liten grabb att ta hand om, Bill Nighy som en nedgången rockstjärna med en nygammal julhit - och Hugh Grant som Englands premiärminister! Givetvis berör dessa separata berättelser varandra och filmen knyts ihop med julens tema: Love, love, love..

Måttliga förväntningar

[-]När jag först läste om Love Actually tänkte jag att här har vi ytterligare en film gjord efter samma recept som dussintals andra. Gäsp! Sen satte jag mig i biosalongen och redan efter några minuter hade jag, med ett brett leende på läpparna, helt ändrat åsikt. På något märkligt sätt har regissören lyckats med konststycket att foga samman ett hopkok med idéer från flera välkända filmer - en rejäl dos Short Cuts, ett par ordentliga slevar av Presidenten och miss Wade bland många andra - till en alldeles egen och mycket charmig filmberättelse.

Alltför sockersött?

Visst kommer filmen flera gånger farligt nära gränsen till det som är alltför sockersött och därmed bara jobbigt men den lyckas ändå, nätt och jämnt, klara sig från att trampa över. Lite ovanligt för genren är att också de lite mer allvarsamma sidorna av ett förhållande - när den stormande passionen med åren har lagt sig - kommer fram i filmen.

Kanske är den största anledningen till att Love Actually faktiskt håller hela vägen att ingen av de mycket duktiga skådespelarna tillåts ta över, utan var och en av dem bidrar till en genomtänkt helhet.

All You Need Is Love

En lovsång till kärleken, med en Hugh Grant i högform och ett soundtrack som får världen att gunga i aningen rosenrött. Låter det som att jag är såld? Visst, det är bara att erkänna. All you need is Love. Actually.