RecensionNight of the Living Dead

Ja, jag ska erkänna en sak. Jag är inget fan av zombiefilmer, kommer aldrig bli och har aldrig varit, men jag ska ändå försöka bedöma den här filmen rättvist.

Barbara (Judith O'Dea) och hennes bror besöker en familjegrav någonstans i ödemarken. Plötsligt blir brodern dödad av en zombie, och här börjar vår resa. Barbara springer in i ett hus där hon bland annat träffar på Ben (Duane Jones) och sex andra \"karaktärer\" som ska skydda sig mot diverse zombies. Judith Ridley spelar riktigt bra (och så har hon otrolig utstrålning) som Judy.

Vi får följa dom och deras öden under hela den här hemska natten. Vi får se hur dom samarbetar och löser diverse problem, precis som vi får se hur olika viljor dom har.

Jag suckar när jag ser eländet (ja, det är ett elände). Det fungerar inte som skräckfilm, för man blir inte rädd en enda gång, allt känns måttligt förutsägbart (utom slutet som är riktigt bra!). Det är slutet och karaktäriseringen som gör filmen riktigt sevärd, annars är det inget speciellt, trots att det var den här filmen som lade grunden för hur zombie filmer \"ska\" vara.

Den slår i alla fall ut fiaskot \"Carnival of Souls\" (men som i alla fall kom före denna) med ganska stora längder, dock säger ju inte det mycket.

Noterbart är ju också att denna film är den första som har en svart manlig huvudrollsinnehavare i en skräckfilm. Nåja den är väl den bästa film jag har sett inom genren 'zombie-slasher'-filmer och ja, jag har sett ett antal sådana. Ändå får den bara två stjärnor, nästan tre.

Jag känner att filmer blir för mycket. Det går inte att sätta fingret på exakt vad, men det kunde gjorts bättre med rätt manus och med större summa pengar (med tanke på att detta ses som en lågbudgetfilm).

Som skräckfilm fungerar det inte, inte som drama heller. Men spänning har den vilket gör den snäppet bättre än vissa andra zombiefilmer.