RecensionVan Helsing

Under 2000-talets början har man hunnit slaktat diverse olika filmserier och annat roligt (syftar bland annat på \"Die Another Day\", \"X-Man\"), man har gjort totalt värdelösa filmer om historiska påhitt eller verklighet (\"Troja\", \"King Arthur\", \"Passion of the Christ\" med flera). Man har alltså totalt förstört flera olika saker med bland annat för mycket CGI-action och onödigt mycket våld. Men att dom sedan skulle ge sig på Universals gamla kultmonster trodde jag inte...

Dom har totalt slaktat Dracula, Frankensteins Monster, Varulven, Dr.Jekyll/Mr.Hyde och framförallt vetenskapsmannen Van Helsing. Dom har totalt slaktat allt det Universal byggde upp på 30- & 40-talet. Tack så mycket Stephen Sommers! Tack så mycket!

Men jag kan ändå dra lite handling. Van Helsing (Hugh Jackman) får i uppdrag att åka till Transsylvanien för att ta reda på varför Dracula (Richard Roxburgh) använder Dr.Frankensteins (Samuel West) sätt för att skapa \"människor\" av döda.

Dialogerna är skrattretande och effekterna är så onödiga. Actionscenerna är förutsägbara och allt blir bara så tråkigt, en orgie i effekter och slagsmål. Inte ens dom få skämt som finns är roliga.

Det finns i alla fall någonting man kan vila ögonen på och det är Kate Beckinsale, som gör en helt ok rollprestation och hon har verkligen utstrålning (och en midja som ser ut att vara smalare än Vampiras!). En annan som är helt ok i sin roll är Kevin J. O'Connor som betjänten Igor. Annars är alla andra i filmen ganska mediokra. Richard Roxburgh gör Dracula till någon töntig playboy med otroligt töntiga dialoger, och Shuler Hensley fördärvar Frankensteins monster.

Nej, jag skulle satsa mer på en \"konservativ\" film. Gör den helt i svartvitt och i samma anda som dom gamla skräckisarna från 30- & 40-talet. Det hade nog blivit så mycket bättre än det här ihopslafset.

Regissörerna & skådespelarna från 30- & 40-talet lämnade efter sig otroliga filmer som \"Dracula\", Bröderna Marxs \"En Galakväll på Operan\", \"Frankenstein\", \"Diktatorn\" med flera. Samma på 50- (\"Det sjunde inseglet\"), 60- (\"La dolce vita\"), 70- (\"Apocalypse now\"), 80- (\"Amadeus\") och även delar av 90-talet (\"La vita é bella\") så fick vi se riktigt bra filmer. Men vad kommer nu? Filmer så fullproppade med effekter och dålig dialog. Vart finns karaktärsutvecklingen? Var finns ett ordentligt manus? Tyngden läggs istället på: 1) Effekterna 2) Vilka som spelar huvudrollen 3) Övriga skådespelare. Varför all den fixering på dessa tre punkter? Är detta det skit vi ska lämna efter oss till kommande generationer? Nej tack!