RecensionEdward Scissorhands

Herregud... Jag sitter här mållös...
Jag vet inte vad jag ska säga, men jag ska försöka.

Få filmer har lämnat mig så berörd som den här gjorde.
Den är verkligen perfekt. Alltså... Ja... Perfekt...

Handlingen är ganska enkel. En vetenskapsman skapar en uppfinning som fungerar som en männsika. Dock så blev aldrig uppfinningen färdigställd, tack vare att vetenskapsmannen dog. Uppfinningen, som kallades för Edward, fick därför behålla sina saxar som händer istället för att få ett par mänskliga. En kvinna hittar honom sedan efter några år och tar med honom till sitt hem, och dom nyfikna grannarna kommer och praktiskt taget ställer till det för familjen och Edward.

Så får vi följa Edwards väg genom framgång, kärlek och missförstånd i Tim Burtons otroliga värld. Burton lyckas alltid skapa en skräckinjagande miljö i sina filmer (\"Batman Returns\" & \"Nightmare before Christmas\"). Han är en mästare på det, och det blir en riktig \"söt\" Skönheten & Odjuret-saga. Jag tror även att Burton är något av en perfektionist vilket hjälper honom speciellt i denna filmen då allting är perfekt. Bara den bisarra idén att låta huvudpersonen ha saxar istället för händer är perfekt.

Skådespelarna är otroligt bra i sina roller, speciellt då Johnny Depp som är vår tids kanske största skådespelare (tillsammans med några till). Winona Ryder är också väldigt enastående i sin roll. En annan som är riktigt bra i sin roll är Dianne Wiest som den alltid så förstående mamman i familjen.

En annan riktigt perfekt sak är kombinationen Danny Elfman (musik) & Tim Burton. Soundtracket till denna film är så himla bra så det går inte att beskriva. Jag är nog nästan beredd på att säga att Danny Elfman är bättre än John Williams. För er som har hört soundtracket till \"Batman Returns\" & \"Batman\" så visar han åter upp sina otroliga kompositioner.

Filmen är perfekt och man blir emotionellt laddad hela vägen från början till slut. Man tycker verkligen synd om Edward, mycket tack vare Depps fantastiska rollprestation. Det blir nästan som när man såg på \"Frankenstein\" (från 1931). Frankensteins monster förstod inte vad som var rätt och fel, han kunde inte rå för att han såg ut som han gjorde, han bad inte om att få komma till världen. Samma med Edward, han har också problem att skilja på rätt och fel, han gör istället sådant som är snällt även fast han blir missförstådd.

Utan att tveka så kan jag säga att detta är en av Tim Burtons bästa filmer (tillsammans med bland annat \"Ed Wood\" och tätt följt av \"Sleepy Hollow \", \"Batman Returns\" & \"Batman\") Tack Tim Burton för att du lyckas! Tack! För när man har ett team med Tim Burton som regissör, Danny Elfman som kompositör och Johnny Depp som huvudrollsinnehavare kan det inte bli annat än total succé.