RecensionNightmare Before Christmas

Jaha, visst syns det att Tim Burton har ett finger med i spelet i denna mörka film, även fast Henry Selick är regissör.

Den handlar om Jack Skellington som är pumpornas kung. Han har tröttnat på att bara fira Halloween och hittar en väg till världen där man bara firar julafton. Där ställer han till det ordentligt när han ska agera tomte för barnen. Jack har även en hemlig beundrare i form av en slags ihopsydd docka som heter Sally. Det hela blandas upp med fantastiska sångnummer.

Hur som helst så är animationerna riktigt grymma, även om de kanske känns lite daterade med tanke på all CGI-animation som finns idag. Men det är den här animationen som gör hela stämmningen i filmen.

Som jag sa är musiken och sångnummren fantastiska och självklart så är musiken komponerad av vår tids största filmkompositör, nämnligen Danny Elfman. I filmen gör han bl a Jack Skellingtons sjungande röst. Den absolut mest skrämmande karaktären fick även den bästa låten, \"Oogie Boogie Song\", som sjungs av Ken Page. Det är en riktigt grym 'kasino-boogie' med riktiga Swing/West Coast Swing-rytmer. Hela scenen med Mr Oogie Boogie är den klart bästa i hela filmen.

Men det är ändå någonting som jag tycker fattas. Jag känner ingen direkt sympati för någon av karaktärerna, vilket jag brukar göra när Tim Burton får visa sin \"värld\" (Edward i \"Edward Scissorhands\", Pingvinmannen från \"Batman: Returns\" eller Ed Wood från \"Ed Wood\"). Dessutom tycker jag att vissa röster kunde gjorts bättre (stör mig alltid på borgmästarens röst av Glenn Shadix). Men det är en ganska trevlig musikal-\"jul\"-film.