RecensionFight Club

Fight Club är en film som får dig att tänka till. Hur lever du ditt liv egentligen?
Filmen handlar om en ung man , Jack (Edward Norton), som har ett trist kontorsjobb. Hans liv är så tråkigt att han drabbas av sömnsvårigheter. Han löser problemet genom att gå till terapigrupper för människor med livshotande sjukdomar. Problemet är löst till en dag då Marla kommer in. Marla Singer (Helena Bonham Carter) förändrar Jacks liv. Han kan inte sova längre. På en flygresa träffar han dock en man, Tyler Durden (Brad Pitt). Tylers är Nortons raka motsats. Han vill inte ha ett perfekt liv, han tror på att vägen till lycka är genom självdestruktion. För att få utlopp för sina känslor så börjar de slåss, först med varandra men ryktet sprider sig och efter ett tag bildas \"Fight Club\" i en källare. Allt förändras dock och till slut vet Jack knappt vem han är. Vi får följa Jacks resa längre ner i fördärvet och de konsekvenser han måste möta då han tvingas ta i tur med sitt liv.

Denna film är en av de filmer som gjort starkast intryck på mig. Den träffar som en slag på hakan, för att använda en liknelse. Den gör upp med vår generations krav på det perfekta livet och vad som kan hända om vi inte tar itur med våra liv. Den får en verkligen att frågasätta det mesta runt omkring dig.

Filmen är rå, men är i mina ögon en svart komedi. Dialogen är helt suverän. Fincher har hittat en ton och ett bildspråk som passar handlingen väl. Skådespeleriet är mycket bra. Både Pitt och Norton levererar förstklassigt skådespeleri.

Filmen bygger på en bok med samma namn av den amerikanska författaren Chuck Palahniuk. Filmen gör boken verkligen rättvisa. Det går rykten om att flera böcker av honom ska filmatiseras och jag hoppas verkligen att det kommer att hända. Rekomenderar att läsa flera av hans böcker om ni gillade filmen. Finns fyra stycken till:
Survivor, Invisible Monsters, Choke och Lullaby.