RecensionEdward Scissorhands

Historien berättar om en forskare som bodde i ett slott långt upp på en kuslig kulle. Han skapade massa saker men en dag skapade han något helt otroligt... en människa. Denna människa får namnet Edward och han är som vilken annan människa som helst, bara det att han inte har några riktiga händer, utan saxar som händer istället. Dagen då forskaren ska fixa Edward ett par nya och perfekta händer så dör han och Edward lämnas ensam i slottet med sina saxhänder. Det går år och år men så en dag hittar en kvinna slottet på kullen och där inne får hon se Edward. Hon bestämmer sig för att ta hand om killen och tar med honom ner till staden. Hna får bo hos en familj och de hjälper honom att anpassa sig till civilisationen, men hur lätt är det med saxar som händer?

Edward Scissorhands heter denna välgjorda film som är en av mina favoriter nästan. Filmen är mycket mycket bra regisserad av Tim Burton. Man känner igen Burtons lilla knasiga stil direkt när man ser filmen. Det jag gillar med denna film så mycket är historien och hur filmen är skapad. Miljöerna är underbara, musiken passar in bra, skådespelarna är perfekta och manuset är perfekt.

Edward spelas av Johnny Depp som här får göra en lite annorlunda roll. Här slipper Depp prata ganska mycket och istället ägna sig åt att se deprimerad och grå ut. Winona Ryder gör en bra insatts hon med som Kim, dottern i familjen, som Edward blir kär i och den enda som förstår sig på Edward.

Tim Burtons budskap med filmen är väl att visa att alla människor är lika mycket värda och det fattar man ganska lätt under tiden man ser filmen.

Slutkommentar är: Se Den Nu!