RecensionThelma & Louise

Ta en roadmovie och blanda den med mycket girlpower, samt välskrivna rollkaraktärer och ett jävlaranamma. Då får man inte bara en av filmhistoriens starkaste filmer, utan även en film som rörde om rejält i den dominerande manskulturen.
Filmen utspelar sig i den amerikanska västern under 50-talet. Thelma (Geena Davis) är hemmafrun som underkuvas av sin man, och aldrig får göra något roligt. Louise (Susan Sarandon) är kvinnan med lite mer drag i och inte låter någon man bestämma över henne. De båda väninnorna ger sig ut på en resa, som snart övergår till flykt. Flykt från polisen och män överhuvudtaget.
Detta är en film som får mig vilja slå näven i bordet och gå ut i kamp mot kvinnoförtryck. Män framställs så brutala och osympatiska, att man får svårt att tro att det verkligen är en man regisserat den. Ridley Scott tar med sig sina specialeffekter från tidigare verk, Alien och Blade Runner, och kryddar detta actiondrama med dem. Det är en oerhört välgjord film, med närvaro och budskap, men verkligen ingen manshatarfilm. Den står på kvinnornas sida, och sånt behövs. Även i filmens värld.
Vi ser också Brad Pitt som gör sitt stora genombrott på vita duken genom sin frigörande roll som charmerande cowboy. Michael Madsen, som senare kom att medverka i Quentin Tarantinos De Hänsynslösa och Kill Bill, gör en liten men bra biroll.