RecensionChocolat

Lasse Hallström måste vara en av Sveriges mest framgångsrika regissörer. Att få jobba med storheter som Johnny Depp säger man ju inte nej till precis. Hallström gjorde ju under början av 90-talet filmen \"Gilbert Grape\" med Johnny Depp och en väldigt ung Leonardo DiCaprio i huvudrollerna, och 1999 kom \"Ciderhusreglerna\" med Tobey Maguire i huvudrollen.

Chocolat är inte en uppföljare, men är liksom tänkt i samma stil som just Ciderhusreglerna. Vi befinner oss under 50-talets Frankrike, i en liten stad lång bort. Där lever alla människor helt vanligt och har precis börjat med fastan. Men så en dag så kommer Vianne och hennes dotter till den lilla staden och hyr det övergivna konditoriet för att öppna en chokladbutik. Här säljer hon allt från chokladkakor till praliner, chokladdrycker, kakaobönor och nougat. Alla hennes delikatesser är omöjliga att motså. Genast som man smakar, så kan man inte sluta, och hon verkar vara bra på att gissa folks favoritsmak.
Inte bara att folk köper och njuter utav hennes choklad, den verkar även sätta en ny vändning på deras tillvaro och liv. Tyvärr så är det inte alla som uppskattar hennes goda choklad, borgmästaren är till exempel livrädd för förändringar och försöker stoppa hennes chokladbutik från att existera. Men som sagt, fler och fler invånare blir mer intresserade utav hennes goda choklad som doftar.

Chocolat är inte som vilken dramafilm som helst, den är både charmig, rolig, gullig, rörande och helt enkelt underbar så underbar. Smaken utav god choklad sätter sig på tungan, så var beredd och ha en chokladkaka i handen när du ser den här filmen. Skådespelarna lever verkligen in i sina roller, och förutom Lasse Hallström så ser vi hans hustru Lena Olin i rollen som en fattig kvinna som bvörjar jobba hos Vianne i butiken. Hennes fulla och elaka fästman spelas också utav en svensk, nämligen Peter Stormare, så det är även svenska skådisar i den här filmen och inte bara regissören. Musiken har dom jobbat på med inlevelse likaså scenografin med den gråa och dystra byn som sakta men säkert växt till liv när chokladens ljuvliga doft sprider sig över hela staden.

Såna här filmer älskar jag, och det gör säkert även ni drama-älskare. Johnny Depp som seglande luffare som säljer halsband utav ädelstenar och snäckor kunde inte har gjort det bättre, han lever också in sig i rollen.
På något sätt så känns det roligt att vi svenskar lyckas göra såna här filmer idag, med kända skådisar i huvudrollerna. Och vem vet, en dag kanske någon ny svensk regissör som komedifilmer börjar jobba med Jim Carrey?!

Chocolat kan man se på när man vill, var man vill, och den är lika lätt att älska som choklad, och choklad, det får mig att bli så glad att jag ger filmen högsta betyg: 5:a!