RecensionSeven

Det är sällan man blir så äckligt imponerad av en våldsam thrillerfilm, och det är mycket sällsynt att man imponeras av Brad Pitt. Men det gör man denna gång, med David Finch bakom regin, Morgan Freeman som mentorn och Kevin Spacey i en liten men mycket betydelsefull roll.
Skådisarna är superba, handlingen äckligt hemsk och en seriemördarfilm har aldrig varit bättre än så här - med de sju dödssynderna som grund. Sen är fotot magnifikt, eftersom det känns trovärdigt i både bild, handling och agerande, och att David Fincher regisserar den är ett extra plus, för han är bra på att bygga upp spänningen allra mot slutet.

Filmen ger direkt känslan av att vara mörk, med evighetsregn, för att visa att det inte är en smörande film. Det är en film som är allt annat än vacker. Det är en film som visar hur våldsam världen kan vara, men Fincher gör den extra våldsam. Syftet är nog att göra publiken illamående, men det finns faktiskt folk som tål såna saker, så för oss som kan tåla det, njuter vi av hur imponerande välgjort filmen är. Handlingen byggs upp med ett smart koncept, och gör det hela så långsamt som möjligt för att vi ska få möjlighet att älta sakerna som händer. För att spänningen ska kunnas byggas upp så långsamt, har filmen ett ganska segt tempo mittimellan, men det är just det som är meningen för att göra filmen mer mystisk, mer spännande och mer nervpirrande.

I en storstad där mörkret och regn är en del av stadens skugga, kommer en ny assistent, Mills, för att börja arbeta på stadens polisstation. Han får då möta Somerset, som är annorlunda alla andra han har mött. Då får de plötsligt en offer på halsen - ett konstigt offer som ätit sig till döds. Kort därefter hittar man ett annat offer, med ordet \"girighet\" inristat i golvet. Då hittar man även \"frosseri\" inristat och gömt i den tjocke mannens lägenhet. Då förstår Somerset att man har att göra med de sju dödssynderna, och nu börjar en kamp mot tiden för att kunna stoppa mördaren.

Jag tror nog att det är sällan man får vara med om en så smart gjord film, en så extremt bra thriller, som ändå kan äcklas och göra folk illamående. Men om man bortser från den saken, så är filmen extremt bra, och absolut en av nittiotalets bästa thriller. Och du som tycker Brad Pitt är överskattad, du lär gilla honom i denna film. För han gör nämligen en av sina få bra roller.