RecensionBambi

Jag vet att jag har recenserat en massa animationsfilmer, och det tänker jag fortsätta med! Den här gången har jag valt fram Disneys 4:e (eller 5:e) tecknade klassiker: Bambi från 1942.
Efter att vi fått se Snövit och 7 dvärgar, en docka som blir till liv, en elefant med stora öron och symoni-musik till tecknad konstverk så blev Disneys nästa projekt att föra oss in i naturens rike, från djurens perspektiv i naturen.

Berättelsen handlar om den lilla hjortkalven Bambi som en dag ska ta över efter sin fars plats som skogens konung. Under den tid som han växer upp i skogen får han vara med om massor. Hans vänner blir den busiga och lekfulla kaninen Stampe och den blyga skunken Blomma. Bambi får lära sig en massa saker som sker i naturen och får även veta en massa om dom värsta farorna som finns: Människan!

Filmen är baserad på Felix Saltens bok med samma namn och tog väldigt lång tid att göra, och så gjordes den ju under andra världskriget. Disney fick bygga upp ett eget zoo med vilda djur så att tecknarna kunde studera och teckna efter djurens rörelser. Som vanligt så spelar musiken en stor roll även här, för djuren så är det liksom rena, rama mardrömmen när människan kommer för att skjuta så då är det ju inte mer än rätt att använda just läskig musik. Disney måste dessutom tänkt sig djuren som judarna under kriget, och människorna som nazisterna. Animationen här lyckades Disney med en ännu en gång, och scenen där Bambi går (eller åker) på isen med Stampe har blivit en klassiker. Karaktärerna har alla varsin personlighet och den mest populära figuren i hela filmen blev inte bara Bambi utan även Stampe!! Att människan är det sora hotet här får en att skämmas och man vill idag bara klippa till den tjuvskytt som vågar döda ett vilddjur.

Jag kan verkligen rekommendera filmen, för den är både älskvärd och vacker. Den bör ses av alla barn så att dom lär sig att döda djur är inget kul! Punkt slut!
En klassiker, som kanske är lite seg, men rörande som bara den, HÖGSTA BETYG, en stark 5:a!