RecensionBlack Hawk Down

Regissören Ridley Scott ligger bakom filmen Black Hawk Down som bygger på en verklig händelse i Somalia, Mogadishu under början av 90-talet, där ett kallblodigt inbördeskrig ägde rum. Elitförbanden skickades dit för att delta i en fredsbevarande FN-aktion och uppgiften var att föra bort två av den somaliske krigsherrens, Farrah Aidids, löjtnanter. Men det visar sig vara svårare än vad de tidigare hade trott efter att två Black Hawk-helikoptrar skjutits ned och det ledde till ett fiasko, ett misslyckande som får förödande konsekvenser.
I huvudrollerna ser vi Josh Hartnett, från t.ex. Pearl Harbor, som spelar Eversmann. Han befinner sig i centrum för det mesta, vilket man märker av.
Tom Sizemore spelar Danny, en tuff och orädd sergeant. Och för humorn står Ewan McGregor, som bevisar sitt hjältemod för publiken.
Själva manuset är taget ifrån en bok som en soldat (Mark Bowden) skrev när han var i Somalia och det förklarar en del om varför vi fick se ur USA:s synvinkel, vilket för mig brukar vara en aning patriotiska i dessa fall.

Men ur ett bra manus kommer bra inlevelse, och varje amerikansk soldat bidrog med schysst personlighet, olikheter och känslor. När kulorna viner förbi hjälmar, och granater sprängs i stridsfältet känner man verkligen att man befinner sig där, utan att bli träffad, bara påverkad.
Elitförbanden stod sida vid sida när helvetet bröt löst, för att tillsammans nå deras mål - störta diktatorn. Tanken att lämna kvar någon på stridsfältet existerade inte, det var en för alla - alla för en. Hjältemodet och kamratskapet fanns, även om kriget knäckte soldaterna både psykiskt och fysiskt. Ur realistiskt sätt fungerar filmen väldigt bra, bl.a. när innanmäten och kroppsdelar flyger från kroppen på ett obehagligt vis som soldaterna säkert fick uppleva, men jag blir lite tveksam till det sätt Somalierna framstod som. Var dem verkligen en ansiktslös ond fiende rakt igenom? Jag fick en bild av att Somalia styrdes av kriminella, drogmissbrukare, langare och mördare. Kameravinkeln från de ociviliserade somalierna som angrepp en av helikopterna lite längre fram i filmen såg ut som en hord av myror ute efter sitt byte, många men ändå små. Om det var en Somalisk filmproduktion istället skulle den antagligen se helt annorlunda ut i jämförelse med den här amerikanska vinklingen. Visst, all historisk fakta är inte alltid lätt att få med i en verklighetsbaserad film och det accepterar jag. Faktiskt så såg soldaterna lite roade ut när de sköt på krigsherrens män, men det var säkert adrenalinet som spökade.

Black Hawk Down skildrar ett krig som berör, vissa scener är väldigt magstarka och är snyggt sammansatta.
Färgen har en mestadels dyster grå ton, och den karga och kyliga realism som filmen visar är perfekt genomförd.
Jag ser Black Hawk Down mer som en konflikt i ett land med anarki och osämja, än en ordinär krigsfilm vi vanligtvis brukar se. Kriget varade ju ”bara” i helvetiska 15 timmar.
Resultatet blev 18 amerikanska soldaters död, 73 skadade och hundratals döda somalier.
USA och amerikanerna är trots allt sårbara ändå.

3/5