RecensionBrainstorm

Jag blir riktigt irriterad när man översätter en film med engelsk titel till en annan engelsk titel. Dåliga översättningar i övrigt står jag ut med men i detta fall är det egentligen inte fråga om en översättning. De ansvariga känner nog bara att de måste utnyttja både sin maktställning och sin brist på intelligens.

Därför kommer jag att använda originaltiteln i denna recension.

Morgan Sullivan är trött på sitt enformiga jobb och blir istället industrispion för företaget Digicorp, ett globalt datorföretag. Morgans uppgift är att åka runt på föreläsningar och spela in dem i hemlighet. Efter ett tag träffar han en kvinna som berättar att han utnyttjas och spionjobbet inte är vad Digicorp har sagt att det är. Vad är det för information Digicorp är ute efter? En hemsk värld öppnar sig för Morgan.

Det finns många ord man vill häva ur sig när det gäller att beskriva denna film, riktigt få av dem är positiva. Om man hade väntat sig en originell och spännande film som Natalis debutfilm Cube så blir man förkrossad. Natali verkar ha hamnat i klichéfacket.

Cypher var för mig den enda stora filmen jag har sett fram emot på hyrsidan när den kom på hyrfilm men gud vad jag blev besviken. Den började i ett lugnt tempo och ett försök till stilrent framförande och cool dialog. Natali försökte göra filmen till något den inte är. Stilen kändes bara ansträngande och replikerna krystade.

Handlingen blev sedan allt för svårhanterad, inte alls bra på ett pedagogiskt flytande sätt. Och informationen alla var ute efter? Jag tänker förstås inte berätta VAD det var alla ville veta (jag vill inte förstöra slutet för er som inte har sett den) men frågan man borde ställa sig är istället: Varför ville de veta detta, och vad är det som är så viktigt med den datan.

Om man sedan lägger till alla irriterande datorljud som av någon anledning alltid finns med i dåliga filmer och att (med tanke på det absoluta slutet) huvudrollen hellre skulle ha gått till Timothy Dalton och hans smöriga Bondstil så finns det inget i hela världen (inte ens om man tänker på att det är Cube-regissören som har gjort filmen) som kan höja skiten från det illaluktande träsk filmen verkar ha skapats ur...och fortfarande befinner sig i.