RecensionHäxjakten

Häxjakten, baserad på en pjäs av Arthur Miller, handlar om hur en ung kvinna vid namn Abigail (Winona Ryder), skapar hysteri i en stad och får en mängd invånare att börja anklaga varandra för häxeri. När Abigail sedan anklagar en kvinna, vars man hon haft en olovlig kärleksaffär med, bestämmer sig dennes man för att få stopp på vansinnet i staden och rädda sin fru från avrättning.

En storslagen filmatisering av Millers pjäs med oerhört starka skådespelarinsatser av Daniel Day Lewis, Winona Ryder och Joan Allen. Winona Ryder visar med sitt rollporträtt av Abigail att hon är en av Holloywoods mest begåvade kvinnliga skådespelerskor. Daniel Day Lewis ger också en oerhörd stark och rörande rolltolkning av en man som är villig att göra allt för att rädda sin fru. Även Joan Allen, som oscarnominerades för sin roll som Daniel Day Lewis väldigt principfasta och stoiska hustru, gör ett väldigt bra rollporträtt.

Det här är en engagerande och stundtals väldigt upprörande film som inte släpper gräppet av en i första taget. Filmen ger en realistisk bild av hur verkligt hemska häxjakterna var. Den visar hur människor kunde anklaga varandra för häxeri bara för att de helt enkelt inte drog jämt. Man anklagade folk för att på så sätt enkelt sätt bli av med sina fiender.

Det här är en film som är både lärorik och gripande. Den kan rekommenderas för den som gillar starka filmer, vilka kanske inte alltid är lätta att se men som ändå är givande.