RecensionGarden State

Andrew är en avdankad skådespelare som bor i Los Angeles. Han tar antidepressiva medel som han får från sin pappa som är läkare. Han har inte haft kontakt med sin familj på länge och en dag drunknar hans mamma. Andrew åker tillbaka till sin gamla hemstad, New Jersey, för att gå på begravningen. Han får bo hemma hos sin pappa. Andew får blixtrande huvudvärk ofta och han får besöka en doktor. I väntrummet sitter också Sam, en ung tjej som han snabbt fattar tycke för. Det blir en resa tillbaka till barndomsstaden där han träffar gamla kompisar och blir kär.

Vad imponerad jag blev av Garden State. Jag kände på mig att den skulle vara bra, men inte så här bra. Det var ett genidrag av Zach Braff. Killen har begåvning. Det var en grym debut. Han kan verkligen bli något.

Skådespelarna var som gjorda för rollerna. Braff som en lite konstig, avdankad skådis är lysande, Peter Sarsgaard som en gammal polare, som jobbar på kyrkogård och inte blir någonting och knarkar är underbar och Portman som den lite knäppe Sam är lysande hon också.

Det jag tyckte om var själva skildringen av det knäppa samhället. Grymt gjort. Det finns fler karaktärer som Sarsgaard i verkligheten än vad man tror. De kommer ingenstans i livet. De bara skiter i det och är lata. Det finns även många avdankade skådisar som inte har något att göra, som aldrig får jobb och som är deprimerade.

Braff har skildrat det på ett både allvarligt och roligt sätt. Scenen där en i släkten har sytt en skjorta till honom med samma motiv som på väggen i mammans badrum är fantastisk. Hoppas att Braff kommer med ett till snilledrag som den här. Det är svårt att upprepa. Garden State är lite i samma anda som Eternal Sunshine Of The Spotless Mind, fast enklare. De har samma tempo. Det här är en film som är tankeväckande och som man lätt går och tänker på i veckor efter. Då är det en grymt bra film. Braff har också filmat ett lite tråkigare område där karaktärerna passar bra in.

Se den med ett leende på läpparna. En tankeväckande film som är rolig samtidigt som den är allvarlig. All ära till Zach Braff. Ett nytt geni!