RecensionMaria Full of Grace

Maria är 17 år och bor i Columbias mest skitiga och fattiga områden. Hon arbetar med skitgörat, att ta av stjälkar på rosor. Senare blir hon sparkad därifrån och är nu helt desperat. Hon tar första bästa jobb, bara det ger pengar. Detta jobb råkar olyckligtvis vara som knarkkurir. Hon ska svälja ca: 60-70 knarkpåsar (stor som vindruva). Marias kropp är det perfekta gömstället för knarket. Utan problem kan de smuggla knarket via hennes kropp över landet. Bara att svälja den första påsen är en pina och tillräckligt svårt. Till slut har hon dock lyckats svalt alla påsarna och de beger sig mot New York, knarkkurirernas paradis. På flyget upptäcker Maria att hon inte är ensam knarkkurir. Det blir en helvetes flygfärd för Maria med djupa smärtor i magen ändå är detta bara början på en hissnande färd. Maria Full of Grace är en shockartad upplevelse som sitter kvar både i hjärnan och i maggropen länge, långt efter filmens slut.

Maria Full of Grace är ett omskakande och realistiskt porträtt om hur dessa knarkkurirer har det. Livrädd för att någon knarkpåse ska gå sönder i magen (då dör de) och med ständiga smärtor i magen langar de knarket över landet. De utsätter sin kropp för hemska plågor och smärtor. Syftet med detta är bara en sak, pengar. Denna knarksmuggling pågår hela tiden. Just nu är det säkert 100- tals kvinnor som sitter på ett plan med en mage fullproppad med knark i. Det är otäckt, men det är den bistra sanningen. Med ”Maria Full of Grace” känns det som att det lyckats överföra alla dessa smärtor och på ett trovärdigt vis gestalta en av dessa knarksmugglande kvinnor.

Skådespelaren Catalina Moreno är riktigt övertygande som Maria. Med små ansiktsutryck och med en stark känslomässig inlevelse gör Catalina Maria till en riktigt mänsklig och levande människa. Varje smärta hon har i kroppen känner man av och varje tår gör en allt mer sentimentalt gråtfärdig.

Maria Full of Grace är en omskakande filmupplevelse, en skickligt regisserad berättelse som riktigt berör. Det är en viktig film som skildrar den hårda verkligheten. Utan överdrivna känslor eller sentimentalitet berör den på djupet av mitt hjärta.