RecensionLejonkungen

Jag har valt att recensera denna film av en enda anledning, det är helt enkelt den allra bästa tecknade filmen som någonsin har gjorts.

Den handlar om en liten lejonunge som heter Simba. Som liten får han veta att det är han som en gång i framtiden ska få styra hela lejonriket. Simba är otroligt stolt över att få bli ledaren som ska beskydda alla djur och se till att naturens balans följs. Men när hans far Mustafa under mycket tragiska omständigheter avlider så skyller Simbas farbror Scar honom. Scar mer eller mindre bannlyser Simba från Lejonriket och Simba flyr i skam och förtvivlan. Ute i djungeln träffar han ett par nya och mycket underhållande vänner. Dom hjälper honom under hans gång från liten unge till en stork mäktig lejonhane.

Denna film är som jag redan sagt den absolut bästa tecknade film som gjorts tack vare dess perfekta balans av alla känslor som även vi människor känner under våra liv. Scenen då Mustafa avlider är mycket tragisk och den påverkar tittaren, ingen kan undvika att känna medkänsla för den lilla lejonungen som med sina stora tårögda ögon springer fram till sin fars livlösa kropp. Sen ser man hur hela hans liv tar en ny vändning till det bättre. Med hjälp av sina nyfunna vänner så inser han att hur svårt det än har varit så måste han kunna gå vidare.

Alla olika karaktärer man möter i filmen har sin egen unika personlighet som gör att man direkt antingen hatar eller älskar. Det finns en bra spridning på personerna också. Det finns de roliga, de allvarliga och de dumma.

En sak som verkligen hjälper till för att ge tittaren mera njutning och känslor är musiken. Speciellt dom magnifika låtarna som framförs av Elton John som till exempel \"Circle of life\" och \"Can you feel the love tonight\".

Allt det jag nu har nämnt har Walt Disney med ett helt perfekt resultat lyckats kombinera för att skapa historiens bästa familjefilm. Alla ni som läser detta, till er säger jag bara om ni inte sett den så gör det. Har ni redan sett den så gör det igen.

Tack Walt Disney för ert mästerverk.