Kom ihåg mig
Glömt lösenord Logga in
Ange din e-postadress så skickas du en länk där du kan återställa ditt lösenord...
Inloggning Skicka

RecensionThe Rules of Attraction - Lustans lagar



Filmatisering av Bret Easton Ellis-romanen med samma namn, där Patrick Batemans yngre bror Sean hamnat på ett college i New England. Precis som i Easton Ellis förlaga, bjuder Pulp Fictions manusförfattare Avary på en mörk och komisk satir över ett collegeliv där sex och droger står i centrum.

Som en motpol till den annars så typiskt klämkäcka amerikanska collegefilmen känns Rules Of Attraction mycket angelägen och som en frisk fläkt i en annars uttjatad genre. En mörk, iskall, dystopisk och rent vidrig skildring över alienerade ungdomars beteenden och tankar i det moderna samhället. Filmen bygger som sagt på en bok av Breat Easton Ellis och är filmad av Pulp Fiction medförfattaren Roger Avary. Låter lite som ett dreamteam, men Avary är inte något mer än en B-variant av sin forne kompanjon Tarantino och Easton Ellis litterära verk borde förbli ihågkommen i läslig form. American Psycho blev en lyckad filmatisering pga att man gjort något eget utav filmen, och tillvaratagit den stora portion humor och ironi som förlagan innehåller. Denna gång har man helt uteslutit humorn (nåja inte riktigt, men den humor som förekommer är bara plump och otajmad). Första delen av filmen avverkas i ett rasande tempo med ovanliga klipp, \"originellt\" berättande och splitscreen. Denna förvirrade estetik skulle kunna fungera som en symbol för huvudpersonernas känslotillstånd, men är mest irriterande och onödig. Faktum är att det är först när filmen lugnar ner sig i andra halvan som intresset börjar vakna till liv. Då är det redan för sent tyvärr....

Christian Bale lyckades göra sin psykopatiske karaktär Patrick Bateman flerdimensionell i American Psycho. I denna förblir karaktärerna elaka, vidriga, självupptagna utan minsta antydan till det motsatta. Den enda som kommer i närheten är Shannyn Sossamons Lauren, men det beror nog mer på Sossamons närvaro än karaktären i sig. Hon har en charm och ett \"nu\" som påminner om de klassiska filmstjärnorna. Hoppas hon hoppar på ett stabilare tåg nästa gång och får någonting intressantare att bita i. Här slarvas hennes talang bort helt, och faktum är att hennes karaktär Lauren tillsammans med en annan kvinnlig karaktär (som nästan är en statistroll!) är de enda porträtten som blir gripande och aningen minnesvärda. Resten av filmen är ett enda stort \"who cares?\".