RecensionBäst i Sverige!

I Göteborg bor Marcello Mancini med sin slaspappa Guiseppe (Mikael Nyquist), sin katolska mamma och en reklamsöt lillasyster som svär och säger att saker är ?coolt?. Marcello har vad man med ett understatement skulle kalla dåligt självförtroende, ända tills fotbollstjejen Fatima börjar i hans klass. Snart är de bästa vänner och de båda finner styrka i vänskapen.

Filmen glider enkelt mellan och undan de vanligaste klichéerna i genren och lyckas på ett ganska avslappnat och självklart sätt förhålla sig till svåra frågor om t.ex. invandring, lögner och kön.
Höjdpunkterna finns oftare i dialogen än i själva spelet (som ibland är lite monotont) men även här finns glädjeämnen.

Framför allt är det Nyquist som lyfter filmen och får en att bli nyfiken inför varje ny scen med honom i. Hans spel passar de ofta konstiga replikerna utmärkt och han fyller väl ut den plats som Kjell Bergkvist lämnat efter sig (så känns det på något sätt). I övrigt gör lillkillen i rollen som Oscar en schysst insats som läskig mobbare med två charmigt farliga sekundanter.
Det är som sagt ingen dålig film men samtidigt är det svårt att inte jämföra Malmros personregi, särskilt med ungdomar och barn, med Moodyssons i t.ex. en film som Lilja 4-ever som var bioaktuell samtidigt. Eller att tänka tillbaka på ?Den bästa sommaren?, en film i samma genre men på en annan nivå. Om ett par år är det nog fortfarande den man minns bättre än ?Bäst i Sverige?.

Soundtracket är kryddat med svensk musik från A Camp, Infinite Mass och The Plan.