RecensionFucking Åmål

Lukas Moodyssons stora genombrott Fucking Åmål är ett mästerverk, så enkelt är det! Det är helt rätt skådespelare och manuset är simpelt men så grymt bra.

Filmen handlar om Agnes (Rebecka Liljeberg) som lever ett utmobbat liv med föräldrar som låtsas förstå och göra allt för Agnes, även fast hon kanske inte vill. Agnes är kär i skolans mest utmärkande tjej Elin (Alexandra Dahlström). Så håller filmen på att bolla fram och tillbaks mellan Agnes och Elins känslor. Allt blir bara fel men ändå så rätt.

Elin har svårt att acceptera att hon har känslor för Agnes, hon förnekar det ordentligt speciellt eftersom hennes värld är uppbyggd så att hon måste bete sig på ett speciellt sätt för att det är vad hennes vänner förväntar sig av henne. Hon vågar inte ens säga det till sin syster (Erica Carlson) och allt blir till ett missförstånd så att systern tror att Elin är kär i någon Johan Hulth (Mathias Rust), vilket hon förstås inte är.

Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Men den som jag tycker sticker ut mest är inte Rebecka Liljeberg utan Alexandra Dahlström. Oj vad hon är trovärdig i sin roll. Det finns få skådespelare som lyckas att leva in sig så mycket i rollen så att det blir skådespelaren som står där och inte karaktären (Thorsten Flinck, Mikael Persbrandt, Kjell Bergkvist är några av dessa) och detta lyckas Alexandra med riktigt bra i den här filmen.

Jag önskar bara att Alexandra gör fler filmer, än vad hon har gjort, eftersom hon är riktigt bra.

Någonting annat som är bra är Moodyssons bildspråk. Som jag har sagt i tidigare Moodysson-recensioner gillar jag hans bildspråk blandat med musik. Några av höjdpunkterna i hans andra verk där musiken används rätt är ju i basketbollscenen i \"Lilja 4-ever\" och när Tess kommer tillbaka i \"Ett hål i mitt hjärta\". Detta sätt finner vi inte så mycket av i denna film men då man får se det är det underbart.

En annan sak som är riktigt mästerligt är O'boyscenen i början och i slutet. För mig är det ganska symboliskt men jag tänker inte ta upp slutscenen här, det kan diskuteras senare någon gång på något forum.

Fucking Åmål är en av de första filmerna i sin genre och den är bäst... fortfarande!