RecensionNaken

Det här är filmen som Sveriges prydligaste filmrecensent ville ge en bajskorv i betyg. Det är filmen som fortsatte promotas trots att alla hatade den. Det är filmen med flest skämt på regissörernas bekostnad. Det är en film, naken på allt vad film heter, som endast har ett enda rätt och det är just i sin egen titel.

Det börjar guppigt och glatt till tecknade förtexter med en naken man som springer omkring med hoppande kön (senare ett återkommande tema i filmen) till Popcorn med Hot Butter. En underbar låt som är tillräckligt stark i sig för att kunna skaka av sig skadan av att ha missbrukats här.

Sedan brakar det loss på allvar, och det direkt. Berättat med videofilmens kvalitet (eller snarare brist på sådan), en grabbighet så påtaglig att det stinker omklädningsrum, ett manus så slött att det knappt syns mellan de logiska luckorna, skådisar som inte kan hålla rollen/masken, regi knapphändigare än i de flesta nollbudgetprojekt och framför allt en så stor avsaknad av humor att det är ett hån mot till och med filmer som Polisskolanripoffs att ställa den på samma hylla och kalla det komedi är Naken allt du önskar dig av den film du sätter det lägsta betyget på.

Själv skrattade jag högt ett fåtal gånger, men inte på det sätt som Drakarnas rike kan locka till glädje för de nostalgitrippar den erbjuder till äldre B-filmsupptåg. Det här var skratt i panik, ångest inför det pinsamma och oförsvarbart dåliga som utspelades framför mig. Naken är en chock för ögat och hjärnan. Efter alla sågningar av den är slaget mot åskådaren så mycket större när det visar sig att det faktiskt är ännu värre. Eller rättare sagt, det går inte att begripa förrän filmen är sedd.

Storyn är lånad från Måndag hela veckan med repetition och irritation som alla skämts moder. För att hotta upp smörjan har samtliga lättövertalade personer som någon gång haft en roll i en halvdann dokusåpa/varit fotomodeller/programledare eller bara är kända engagerats i biroller och cameos. Tilläggas ska också att filmen känns som en enda lång birollskavalkad.

Pontus Gårdinger är välcastad och perfekt som en stroppig expedit i en herrekipering, synd bara att han inte kan spela och att de roliga replikerna saknas, Tuva Novotny gör en tjej i ett trapphus vars fuckteckenfinger vi får se repriseras tre eller fyra gånger, trots att det redan första gången var ganska obekvämt. Annars är de flesta kvinnor i filmen av en annan kaliber; Anna Järphammar (Hon förtjänar en viss kultstatus för sina insatser i dokusåpavärlden. Jag håller henne som en av de absolut främsta inom kategorin \"De som spelar så dåligt att man inte förstår någonting\". Här gör hon samma sak), Lina Perned, Estelle Milbourne (är det tror jag som är en i tjejgänget) och inte att förglömma; Victoria Silvstedt som spelar en våt dröm. Silvstedt har ett par repliker där hon helt enkelt är sig själv. I övrigt blir hon klämd på brösten och flörtad med i barer. What a surprise!

Det är alltså läckra bruttor hela vägen och de passar strålande in mot de flåsande coola lirarna i herrlaget; Martin Forsström (skryter om sitt stora kön vilket han i en kort men obehaglig scen slänger upp till allmän beskådan med ett obehagligt daskande mot det stackars underlaget), Martin Björk (utövar flera gånger sitt \"öppna-munnen-så-det-ser-ut-som-du-skriker-utan-att-något-hörs-skratt\"), Plura(!), Jesper Sahlén (lika nonchalant sexig som vanlig, eller också inte?), Felix Herngren (spelar polis?), Calle Martin från programledarskap i Bullen (som skinhead- en av filmens behållningar på pluskontot), Simon Norrthon (huvudrollsinnehavare i den bättre kortfilmsvariant som föregick långfilmen) med flera.

De två bröderna i regissörsstolen ville nog bara ha roligt när de spelade in Naken och det får jag verkligen hoppas att de hade för det är det knappast någon annan som har av den här filmen. Åskådarna kvider och de som var involverade i inspelningen skryter nog knappast om det. Kanske ville de också säga något om Stockholms Stureplansankdamm och reklambranschen, till exempel fryser de bilden på en av karaktärerna varpå en text kommer in i bild; \"Matte är den enda i den här filmen som inte arbetar på reklambyrå\". Bäst nidbild av den bransch de själva verkar i gör de dock genom att göra denna film och i och med det visa var de lägger sin ribba idémässigt och allmänt.

Men, precis som man bör ha sett Pokemón för att veta vad man talar om så bör man också ha sett Naken. Det är absolut en av de sämre filmer som gjorts och jag är ganska övertygad om att den skulle placera sig längst ner i mångas filmupplevelser. Efter filmen slut är jag tom. Jag har inget att säga och kanske är det här skillnaden ligger mellan högsta betyg och lägsta på en film. En 5:a bubblar man av men en riktigt hård 1:a gör en matt och trött.

Se den och använd den som måttstock nästa gång ni fibblar med de låga betygen.