RecensionSeven

Polisen William Somerset har en vecka kvar till pensionen och han längtar innerligt dit. Staden han bor i befolkas av likgiltiga människor och det allt råare våldet breder ut sig.

Dagen innan den sista arbetsveckan tar vid träffar Somerset en ny kollega vid namn David Mills. Han är ung och energisk, nyinflyttad från landet och otåligt entusiastisk inför uppgiften att göra världen till en bättre och säkrare plats.

På måndag morgon åker de båda poliserna för att utreda ett dödsfall. Något som snart visar sig vara, inte bara ett mord, utan en avrättning åberopande en av de sju dödssynderna.

Seven är en berättelse om rädsla och då inte bara inför en demonisk seriemördare utan minst lika mycket inför grannen, kollegan på arbetet eller personen framför dig i matvarukön. I en av filmens starkaste scener förklarar Somerset för Mills att om de lyckas gripa sin seriemördare och han visar sig vara djävulen själv kan det möjligen leva upp till förväntningarna, men det är ju inte djävulen de jagar, utan en människa av kött och blod.

Känslan av främlingsskap får ännu en dimension i beskrivningen av den plats där historien utspelar sig. Den namnlösa staden har nästan en egen identitet i det symboliska regnandet, de påträngande ljuden och de suggestiva miljöerna som effektivt underblåser rädslan i mördarjakten.

Seven är också en karaktärsdriven film som utspelas kring ett fåtal personer, egentligen inte fler än de redan nämnda poliserna, en på många sätt identitetslös mördare och David Mills fru Tracy. Skådespeleriet får därför en avgörande betydelse och prestationerna är imponerande. Morgan Freemans tolkning av William Somerset som ärrad polis med ångest inför människans tillkortakommanden är till och med strålande.

Den andra stora rollen spelas närmast lika väl av Brad Pitt, alldeles färsk på filmstjärnehimlen efter roller i En Vampyrs Bekännelse och Höstlegender. Den nyvunna statusen gjorde att han kunde ställa större krav och ryktet säger att hade det inte varit för Pitts kompromisslöshet gentemot filmbolaget hade den färdiga filmen saknat det kompromisslösa och för Hollywood kontroversiella slut som manusförfattaren Andrew Kevin Walker begåvat den med.

Det här är regissören David Finchers andra storfilm efter Alien 3 och frågan är om han någonsin kommer att röra vid något lika briljant. Fincher porträtterar ondskan som en produkt av det samhälle vi lever i och som något komplicerat bortom enkla svartvita sanningar. När Somersets oro för vad samhället håller på att bli tycks både överförbar på och delad av en seriemördare blir det dessutom riktigt otäckt.

Seven är en sinnrik thriller om förlorad empati. Svärtan präglar såväl karaktärer som Darius Khondjis fantastiska foto och tryggt vilande på ett storartat skådespeleri är detta inget annat än ett mästerverk.

Apati är enkelt.