RecensionLand of the Dead

Människorna har samlat sig bakom skydd i en storstad, där de rika ledarna bor i skyskraporna och resten av folket får leva på gatan. Samtidigt börjar zombierna utveckla deras tankesätt och bestämmer sig för att anfalla människornas stad.

Detta är alltså Romeros fjärde film i sin berömda zombie-serie vars handlingar följer varandra rätt väl. Det är rätt intressant hur handlingen utvecklar sig i dessa filmer. Zombierna blir allt fler och fler, samt även smartare. Det som är intressant med denna film är att zombierna börjar tänka lite mer än vad de har gjort innan. Det känner man förvisso igen i Day of the Dead då människorna experimenterade med en zombie och fick honom att bete sig delvis som en människa. Här lär sig monstrerna egenhändigt i ledskap av en stor svart zombie som heter Big Daddy och jag finner hela idén rätt intressant.

En annan sak som jag gillade med Land of the Dead är hur människorna har byggt upp en ny societet i den stora staden där de är inlåsta för att undvika zombies. Här har man byggt upp en ny hierarki där vissa kostymprydda människor bor lyxigt i en stor skyskrapa, medan resten av folket är fattigt och bor på gatorna. Romero brukar alltid finna det roligt att pränta in samhällskritik och det märker man genom Kaufman, människornas rika och elaka ledare som både klär sig och säger meningar som Bush gör. Ett bra exempel är när han säger \"We don't negotiate with terrorists\", då jag nästan skrattade högt. Här visar Romero mer än tydligt sin kritik och det gillar jag faktiskt.

Vad tycker jag om själva filmen då? Jo, den känns stundtals som en av Romeros gamla filmer. Lemmar flyger och nu med hjälp av mycket snygga effekter, vilket Romero aldrig har haft innan så det känns rätt fräscht (hur fräscht det nu kan kännas när zombies drar av ryggraden på människor då..).

Visuellt är det bra, och även handlingsmässigt, men samtidigt så tycker jag inte att filmen är bättre än godkänd. Den saknar helt enkelt glöd, som remaken av Dawn of the Dead hade. Vet inte riktigt vad jag tycker, om jag ska vara ärlig, men magkänslan säger att filmen inte levde upp till mina förväntningar som var rätt höga ändå med tanke på att det var 20 år sen Day... kom ut. Själva kriget mellan zombies och människor tog för lite plats och var stundtals ganska händelsefattigt. Romero kan bättre, se bara på de första tre filmerna.