RecensionLand of the Dead

Världen har nästan helt tagits över av zombies. Människor i New York kämpar för att överleva. Många tar plats i den kända byggnaden i staden där en man styr. Ett gäng är ute och möter zombies och ser hur de utvecklar sig.
En har snott den mest kraftfulla bilen i staden som visar sig vara nyttig i kampen.
Zombiesarna får en ledare bland alla och folket tror inte att de kan ta sig över floden och in till staden. Det visar sig vara fel...

Land Of The Dead var en besvikelse för mig. Jag hade väntat mig mer eftersom den är regisserad av George A. Romero, som enligt många är den bäste.
Jag kände inte till Simon Baker, som hade huvudrollen, sedan innan. Han var inte så bra och lyfte inte filmen, som bra skådespelare kan göra ibland. Asia Argento klär av sig som vanligt och är en väldigt dålig skådespelerska. Hennes roll kunde man ha tagit bort för att den känns helt onödig.
John Leguizamo är en helt okej skådespelare, men på sista tiden har jag blivit besviken. Senast såg jag hans regidebut Undefeated, som också var en besvikelse. Han kan bättre än så här, men pengar lockar.
Dennis Hopper är riktigt avdankad nu och borde ta en paus ifrån skådespeleriet för att detta var bedrövligt.

När jag såg att det var en ledare bland zombiesarna visste jag att det här inte skulle bli något bra och jag hade rätt. Det blev pannkaka av det hela. Meningen med zombies är att de inte ska kunna tänka i och med att de är döda, det är hela poängen. De kom väl inte på så mycket till manuset så att de slängde in en snabb lösning. Det blir dumt när ledaren kan hantera bensin, eld och vapen. Då satt jag och skrattade lite för mig själv i salongen.
Filmen började ändå rätt intressant, men gick sedan över till pannkaka. Mot slutet ville jag bara att filmen skulle ta slut. Man försöker göra filmen rolig med några oneliners, men det fungerar inte.
Romero är en sliten regissör, som inte haft mycket framgång efter trilogy of the dead, som jag inte sett. Han ville göra en comeback, men det misslyckas kapitalt. Den blir bara en i mängden av filmer som går in genom det ena örat och ut genom det andra.
Det blev inget speciellt, utan det känns mer som en vanlig tom film.
Nu vet jag inte om jag längre är sugen på att se uppföljaren som kommer.

Land Of The Dead kommer nog att göra många besvikna, men det kan vara roligt att se den ändå. Men jag rekommenderar er att vänta tills den släpps på dvd. Den är inte värd biopriset.