RecensionFinding Neverland

Filmen \"Finding Neverland\" handlar om den skotske författaren James Matthew Barrie, författare till \"Peter Pan\". Vi får följa hans liv från det att han är en obeprövad dramatiker med ett äktenskap som är på väg mot undergång då han möter en änka och hennes fyra barn, till det att han några år senare skriver det verk som ger honom hans plats i historien.

Filmen fokuserar på Barries relation till Sylvias fyra söner som var allt annat än problemfri. Barnens mormor gillade det inte, Barries fru gillade det inte, och bland etablissemanget färdas elaka rykten om vad Barrie gör med pojkarna...

J.M. Barrie spelas av Johnny Depp, och som oftast gör han en mycket bra tolkning. En bra motspelerska har man hittat i Kate Winslet, som spelar änkan Sylvia Davies. Synd förresten att hon inte får fler roller!

Det bästa med filmen är kanske de scener som utspelar sig i Barries fantasi, eller snarare i den fantasivärld som Barrie och pojkarna Davies bygger upp. Än är de indianer, än är de sjörövare, än är de upptäcksresande. Budskapet är att man ska låta fantasin flöda, släppa loss alla tyglar, inte ha några spärrar på sina drömmar.

Det sägs att Johnny Depp alltid spelar \"samma\" karaktär - en världsfrånvänd streber - i alla sina filmer, men jag tycker ändå att han gör varierande rollporträtt och ingen roll är lik den andra. Här visar han upp särskilt nyansrikt skådespel.

Många andra bra skådespelare ryms också med i filmen. Dustin Hoffman spelar teaterchefen Frohman och den kände brittiske skådespelaren Ian Hart gestaltar ingen mindre än Barries samtida kollega Sir Arthur Conan Doyle. Den unge Freddie Highmore som Peter Davies är ett starkt kort. Han spelar också mot Depp i \"Kalle och Chokladfabriken\".

Depp fick en välförtjänt Oscarsnominering för rollen. Tyvärr knep han ju inte priset - det skulle i så fall ha blivit hans första Oscar.

En film för alla som gillar fantasy, stämning och Johnny Depp.