RecensionThe Jacket

The Jacket är en psykologisk thriller som handlar om Jack Starks (Adrien Brody), en veteran från Gulfkriget. Han har drabbats av en annorlunda minnesförlust och när han återvänder till sin hemstad Vermont blir han felaktigt anklagad för mord. Jack klassas som psykiskt sjuk och placeras på vårdanstalt.
Där utsätts han för omänskliga experiment av Dr. Thomas Becker (Kris Kristofferson). Han tvingas på tvångströja, ges höga doser av medicin och stängs därefter in i en likbox.
Snart inser dock Jack att behandlingen gör att han färdas 15 år framåt i tiden, från 1992 till 2007. När han pendlar mellan de olika sinnestillstånden träffar han (år 2007) Jackie Pride (Keira Knightley). Av henne får han veta att han ska dö inom några dagar. Nu gäller det för Jack att försöka fördröja sitt liv så länge att han kan lösa sin egen mordgåta...

The Jackets tema är enkelt men ändå kraftfullt. I grund och botten handlar filmen om hur maktlösa vi känner oss när det kommer till att förändra andra människors liv. Det är nog det som hela filmen egentligen går ut på; att göra något bra för någon annan. Något oväntat som gör dig till en bättre människa.
Det här är en ganska ojämn film. Den brister en del i historia och dialog men räddas tack vare bra skådespelarinsatser. Oscarbelönade Adrien Brody är som vanligt väldigt bra. Han ger oss en sympatisk men ensam huvudperson. Trots sin egen otrevliga sits känner han medkänsla med andra människor i nöd.
Filmens brister ligger som sagt i manuset. Berättandet av filmen är nästan lika förvirrat som Jacks minne, med många luckor i handlingen. Filmen väcker många frågor men få besvaras. Det blir heller aldrig så där riktigt nervkittlande som man kanske hade hoppats.

Om du kan acceptera The Jacket på dess egna villkor och inte förväntar dig allt för mycket så är den helt ok, men om du letar efter en tillnärmelsevis logisk historia bör du nog välja något annat.