RecensionRocky V

När Rocky och Adrian återvänder till USA efter vinsten över Drago i Moskva får de reda på att de blivit lurade av en finansman och nu inte har några pengar kvar. Detta tvingar familjen med sonen Rocky Jr att flytta till ett mindre lyxigt område av Philadelphia och starta ett nytt liv. Och inte nog mede det, skadorna Rocky drog på sig efter matchen mot Drago visar si vara så allvarliga att han tvingas lägga handskarna på hyllan.

I stället bestämmer sig Rocky för att träna en yngre förmåga vid namn Tommy ?The Machine? Gunn, Tommy blir fort världskänd och det verkar som saker och ting verkar ha vänt för Rocky. Men efter en dispyt mellan Rocky och Tommy så beslutar sig den unge boxaren för att lämna Rocky, och gå till en annan manager som mest vill tjäna storkovan så fort som möjligt.

Och efter att Tommy förlöjligat Rocky offentligt känner Rocky att han måste boxas mot sin före detta adept, dock blir det ingen match i ringen eftersom Rocky inte får för läkarna utan konflikten måste lösas på gatan, det blir alltså en riktigt Street fight?

Även för oss Rocky-fantaster är denna femte film i serien inte någon höjdpunkt. Mycket faller på att det mesta känns väldigt osannolikt och att Rocky inte själv längre skall boxas utan endast träna. Alla skådespelare verkar nu trötta på sina roller och man saknar Burgess Meredith och Carl Weathers. Själva historien känns inte heller speciellt engagerande utan man vill bara att filmen ska ta slut så fort som möjligt, och många anser att detta är en ?äkta? Rocky-film.