RecensionRed Eye

Lisa är en genomgod serviceminded hotellreceptionist som faller offer för en organisation som utför attentat mot regeringar och dess representanter. Hon tar ett Red Eye (nattflyg) till Miaimi och möter elaka Jack Rippner som tvingar henne att boka om en politiker på hotellet till ett mer attentatslämpligt rum, i utbyte mot att hennes far får leva.

Wes Craven räknas fortfarande som en skräckmästare i vissa läger. Det är kanske en samtidig skymf mot genren och ren okunskap.

Red Eye innehåller inte mycket av Cravens bomärken. Den har inte samma mix av humor och skräck som komunicerar så bra med publiken och det är inte lika rått som vi är vana vid att få allt serverat.

Skräckfilmen, en genre som bättre än många andra kan kommentera vår samtid, har nu en hel del att göra. Bredvid en redan påbörjad lista av filmer på 9/11 temat kommer här så Cravens försök att ytterligare förstärka allas flygrädsla. Denna något enkla uppgift klarar han ganska väl (även om mångas koppling mellan jst terrordåden och Cravens film känns långsökta) och den annars i flygfilmsgenrnen så ofta monotona miljön blir här en styrka där klaustrofobin får släppas lös.

Craven har aldrig varit de små nyanseras man och det är inte heller så han ska arbeta. Högt driven machoskräck är hans bästa form men här är det mesta av den förväntade effekten borta. Politiska kommentarer är alltid minerad mark och när det levereras i repliker av typen “Travel is war these days” känns det mer i samma klass som produktplaceringarna som “råkar dyka upp” vid varje gate: något som är tänkt att upplevas som i förbifarten men egentligen är väldigt planerat.

Musiken pumpar hårt och pampigt, proffselakingen Cillian Murphy snedsmilar i ett men trots den magstarka situationen saknas det märkligt nog egentlig konflikt. Dels har det att göra med trovärdighet, skådespelarregin är klumpig och förödande, dels är det här ett manus som tar sig från en punkt till en annan utan några överraskningar längs vägen.