RecensionRockula

Ralph LaVie (Dean Cameron) är en vampyr som lever med sin mor (spelad av Toni Basil, känd från låten \"Hey Mickey\"). Han är en för snäll vampyr som lever på röda korsets blod och har en del problem med den mer traditonella vampyrbilden. Han lider också av en återkommande förbannelse; för århundranden sedan mördades hans älskade av en pirat med ett kristallklätt träben som dödade henne med ett grislårben.
Hon återföds med jämna mellanrum, och varje gång blir hon åter dödad av en pirat med samma accesoarer.

Den här gången bestämmer han sig för att inte göra någonting eftersom han andå inte kan rädda henne... Men givetvis snärjs han in på ödets väg igen.

Under filmens gång har han även kontakt med hans alter ego \"spegelbilden\" som dyker upp varje gång han är i närheten av en spegel. Denna mer macho typ av Ralph själv tycker det är dags att se till att bryta denna 400 års trend av svendom och rädda flickan och bli av med oskulden. Med hjälp av stammispuben hittar han den perfekta lösningen för att bli ihop med hans älskade som denna gången återfötts till rock sångerska. Han startar ett band.

Rockula är en väldigt tidsbunden film. Gillar du inte det pråliga 80-talet och dess musik bör du kanske inte se filmen, gillar du däremot den komik som skapades runt slutet av 80-talet och början av 90-talet eller bara vill våndas i glitter och dålig synthbaserad musik lär du älska denna film.

När Rockula släpptes 1990 var glitter och glamour på väg ut och och hårdrocken var i högform, detta märks väl i filmen som utspelar sig bland undergroundklubbar och tidsenliga hårdrockare och synth/mode folk.

Själv älskar jag denna film, jag rekomenderar den dock inte till alla eftersom humorn i viss mån är riktig låg. Vissa delar av filmen kan vara lite väl sega, men annars är den underhållande rätt igenom. Den gör inte anspråk på att vara mer än vad den är så därför kan man inte bedömma den som en Oscars vinnande/nominerad film. Ta den för var den är och är gjord för.

Surf on!