RecensionHarry Potter och den flammande bägaren

Efter tre tidigare filmer så är det nu Mike Newell som håller i spakarna och är med och bestämmer (tillsammans med bl.a. Steven Kloves) vad som ska lämnas ute och vad som skall hamna på film.

Vill först säga att det är underbart att de har kvar i stort sett samma skådespelare genom alla filmerna (förutom då Richard Harris som tyvärr inte finns hos oss längre). Handlingen kretsar kring Harry Potters (Daniel Radcliffe) fjärde år på trollkarlsskolan Hogwarths. Det börjar dock pompöst med VM i Quidditch som vi tyvärr inte får se mycket av, en stor besvikelse!

När Harry väl anländer till skolan så börjar problemen. Det ska hållas en tävling mellan tre skolor (Hogwarths, Durmstrang & Beauxbaton) och det väljs ut tre kämpar. Men dock så utses även en fjärde kämpe som ska tävla i trekampen. Den som vinner denna kamp kommer bli inskriven i historieböckerna så mycket står på spel. Men Harry Potter som väljs utan att ens vilja delta känner stor nervositet och osäkerhet.

Skådespelarna är överlag bra. Dock kan det hända att man blir lite trött på Daniel Radcliffes evigt förvånade ansiktsuttryck och Rupert Grints försök till att vara rolig. Men en som verkligen skiner i filmen är Emma Watson som sopar banan med de yngre skådespelarna. Hon är grymt mogen för sin ålder och oerhört vacker och tillsammans med bl.a. Matthew Lewis (som spelar Neville) en av de stora behållningarna genom alla filmerna. När Emma Watson går ned för trappan i sin balklänning är grymt bra filmad och man får fram en slags inre skönhet på något märkligt sätt (bra regisserat av Mike Newell). Dock tycker jag ändå att hon får för lite speltid vilket känns som lite slöseri på talang.

Som ny lärare hittar vi Alastor 'Monsterögat' Moody där Brendan Gleeson spelar riktigt bra som halvt sinnessjuk lärare i försvar mot svartkonst. Sedan är den gamla flocken av lärare kvar: Hagrid (Robbie Coltrane), Filius Flitwick (Warwick Davis), Minerva McGonagall (Maggie Smith) och Severus Snape (Alan Rickman). Alan Rickman spelar underbart som Snape men får oerhört lite speltid vilket är synd. Dock finns det även skådespelare som alltid har en tendens att spela över som ex. Ralph Fiennes som Lord Voldemort och Timothy Spall som Slingersvans.

Några andra som jag tycker gjorde ett bra jobb var den otroligt vackra Clémence Poésy som Fleur Delacour, Oliver & James Phelps som George & Fred Weasley (som är riktigt roliga i den här filmen).

Man märker att den här filmen har vuxit till sig lite jämfört med de andra då den tar upp känslor på ett mer intimare sätt. Harry hinner även bli kär i Cho Chang (Katie Leung) också och jag hoppas de utvecklar det mer till nästa film. Man får även här möta en ännu mer human Harry Potter som verkligen bryr sig om sina vänner och motståndare i trekampen.

En sak som dock gjorde mig grymt besviken var att ta bort min favoritkaraktär från boken, Mr.Bagman (en av de ansvariga för trekampen), och istället låta Mr.Crouch (Roger Lloyd-Pack) få vara \"själv\" (de två kompleterade varandra mycket bra i boken). Det finns flera små och stora saker som man lämnat kvar i boken som ex. husalfen Winky som har en ganska avgörande roll i boken. Detta kan störa den inbitna Harry Potter fantasten men de som knappt har läst boken skulle inte tycka att det var mycket som fattades i storyn. En annan sak som jag vill påpeka är att vissa scener klipps för snabbt och karaktärerna hinner inte utvecklas tillräckligt, vilket är fallet med Cedric Diggory (Robert Pattinson).

Oavsett om man har läst boken eller inte så kan man uppskatta den här filmen för trots alla mörka delar så är den fortfarande rätt så barnvänlig och är ofta en njutning för både ögon och öron. Bästa Harry Potter filmen hittils!