RecensionSpider-Man

Den blyge studenten Peter Parker blir under ett studiebesök med skolan på ett lab biten av en genmanipulerad spindel. Det resulterar i att han får märkliga men fantastiska superkrafter som att spruta ut nät från händerna och att klättra omkring på väggarna.
Han inser att såna krafter medför stort ansvar och blir därför New Yorks stora skyddsängel, eller ja, skyddsspindel då; Spider-Man.
Samtidigt så råkar hans bäste vän Harrys pappa Norman Osborn ut för en olycka på sitt lab och blir den onde Green Goblin som blir Spider-Mans ärkefiende.

Sam Raimi (som b.la. gjorde den sjuka skräckfilmen \"Evil Dead\" 1981) står för regin i denna levande serietidning till film där vi ser Tobey Maguire som Peter/Spider-Man, Kirsten Dunst som hans stora kärlek Mary-Jane och Willem Dafoe som Norman/Green Goblin.

Filmen bjuder på mycket action, komik, romantik och sorg och hela storyn håller ihop från början till slutet. Med snygga dataeffekter ser vi äntligen en nästan äkta Spider-Man svinga sig runt om i New York city för att slåss för rättvisan. Från början trodde jag aldrig att Tobey skulle passa bra i en sån här roll (efter att ha sett honom i söta roller som i \"Ciderhusreglerna\" av Lasse Hallström 1999 och i \"Ice Storm\" 1997). Men han gör det ändå bra för han gör Parker till en karaktär som är mer realistisk och igenkännlig än den Parker som gestaltades i den tecknade TV-serien från 90-talet. Med värme och hjärta gör både skådisarna och regissören en lika lyckad version av Spider-Man som \"Superman - The Movie\" gjorde 1978 (med den numera bortgångne Christopher Reeve i huvudrollen) .
Jag känner mig både rörd och häpen av denna film som nog är en av tidernas absolut bästa superhjältefilmer.
Filmen nominerades till en Oscar för de snygga specialeffekterna, och det förstår jag.
Jag är övertygad om att det här är en film som jag tror att ingen kommer att glömma i första taget, och man kan knappt tro att en sån som Raimi, som tidigare har gjort en sjuk zombie-film med splatter och äckel och skräck, har gjort ett sånt här mästerverk till actionfilm.

Det blir en 5:a helt enkelt, jag är helt såld på denna film, och kan inte säga mera än bara \"Grattis Raimi!\"!