RecensionTaxi Driver

Världen är full av filmer som refererar till andra filmer, några noterar man men de flesta går en förbi. Ett exempel på en referens som är svår att missa är spegelscenen i ”la Haine” en film som länge varit en av mina absoluta favoriter. Naturligtvis är den scenen en referens till denna kultklassiker med De Niro i huvudrollen. Jag har därför känt mig lite besviken att jag inte sett originalet. Så efter en liten omröstning här på filmtipset om mitt filmval för kvällen var jag väldigt förväntansfull efter att valet hade fallit på denna Scorsese film.

Inledningen i ett moln av rök är så snygg att man riktigt ryser i fåtöljen och man vet genast att man har nästan två timmar av filmmagi framför sig. Jag glider helt in i en 70-talets New York natt med blinkande neonskyltar och ett myller av människor och bilar, allt sett genom framrutan på en klassisk ”Yellow Cab”.

Handlingen tar sin start i och med att den sömnlöse Travis Bickle, här briljant spelad av Robert De Niro, tar anställning som nattarbetande taxichaufför. Genom sin vindruta upplever han en värld av horor och hallickar, oskyldiga och kriminella, eller som han säger ”Skum of the Earth”. Ljuspunkten i hans liv blir den vackra kampanjarbetaren Betsy, spelad av Cybill Shepherd. Hon hade kanske kunnat utgöra räddningen för honom men detta förhållande lyckas den naive och allt mer desillusionerade Travis förstöra innan det knappt har börjat.

Efter detta misslyckande driver hans tilltagande paranoia och snedvridna rättspatos honom till ett beslut, att själv rensa upp i denna ”cesspool” han anser New York vara. När han träffar den unga prostituerade Iris, spelad av en ung Jodie Foster, och inte lyckas övertyga henne om att hjälpa sig själv, vet han vad han måste göra. Ett beslut som har oanade följder.

Denna film var för mig verkligen ett mästerverk och en klar femma. Jag kan inte annat en att varmt rekommendera en filmupplevelse utöver det vanliga. Inte minst för de underbara skådespelarinsatserna av De Niro, en av vår tids största, och den alltid lika mästerliga Harvey Keitel i en biroll som hallick. Även chansen att få se en stjärna födas i Jodie Foster är bara det en anledning att lägga in skivan i dvd-spelaren och bänka sig.