RecensionSyriana

Syriana är en film om hur kampen om kontroll över oljan i mellanöstern formar världen. Den porträtterar bland annat en pakistansk gästarbetare, en visionär prins i en Gulf-stat, en amerikansk energianalytiker och en CIA-agent. Filmen är regisserad av Stephen Gaghan som också har skrivit manus. Gaghan har tidigare varit med och skrivit manus till bland annat Traffic. Traffic är en realistisk mosaik om narkotikaindustrin. Med Syriana försöker Gaghan göra samma sak om oljeindustrin. Båda filmerna byggs upp av livsöden som får spegla olika delar av den aktuella industrin. Det funkar bättre i Traffic. Kanske är det också lättare att individualisera fler aspekter av narkotikaindustrin än oljeindustrin.
Syrianas undertitel är ”Everything is connected” (Allt hänger ihop.). Ambitionen är nog också att visa att oljan har blivit ett system som har en egen logik och som inte går lätt att stoppa. Manus är ambitiöst men rörigt och det är ibland riktigt svårt att hänga med. Problemet är att filmen bara visar att allt hänger ihop, men inte riktigt vågar sätta ner foten och förklara hur. Det finns en kritik av hur USA cyniskt försöker hålla kontroll över regionen men också en grundläggande tilltro till systemet. Karaktärer i filmen får fälla kommentarer som är kritiska men det motstånd som porträtteras grumlas hela tiden genom att personliga motiv blandas in. Men det finns heller inte någon ambition om att presentera förslag om vad som är problemet eller lösningen. George Clooney, som spelar CIA-agent, har sagt i en intervju att målet är att väcka debatt. Och för att väcka debatt med Hollywood-produktioner ska man tydligen paradoxalt nog lämna det mesta öppet.
Filmens stora begränsning ligger i att den i första hand berättar om några individers öden. Dessa individer blir lätt schablonartade eftersom det också finns en vilja att berätta om något större. Samtidigt begränsas berättelsen om det större hela tiden av att tvingas in i individuella berättelser. Skådespelet är inte dåligt men inget fantastiskt. Filmiskt är det bitvis snyggt men inte nytt. Men det som gör att jag är mest skeptisk är att jag måste anstränga mig för att se hela filmen koncentrerat. Filmen kräver mycket koncentration och den engagerar inte tillräckligt för att denna ska komma naturligt. Jätteroligt att det görs en film på detta tema men hoppas det går bättre nästa gång.