RecensionRevolvern

Filmen handlar om den unge kriminalassistenten Murakami som på en trång buss råkar ut för en ficktjuv och blir av med sin pistol. Han skäms oerhört p g a detta och försöker göra allt för att hitta sin pistol. Omgivningen tycker att han i viss mån överreagerar men när Murakamis pistol senare används i två rån, varav ett med dödlig utgång, så blir det plötsligt allvar. Den oerfarne Murakami paras ihop med den äldre och luttrade kriminalinspektören Sato för att försöka hitta mördaren, och inte minst pistolen.

Murakami spelas övertygande av Toshiro Mifune som varit med i många Kurosawa-filmer, bl a De sju samurajerna. Murakamis envisa och lite naiva attityd är smått lustig och jag tycker mig känna igen den från andra asiatiska filmer, bl a Zhang Yimous Vikarien. Även Takashi Shimura är skön som den lugne Sato.

Det är egentligen ingen speciell film, utan det handlar om en helt OK polisdeckare med en del element som man känner igen från modernare filmer. Detta gäller exemplevis greppet att låta en äldre kriminalare ta sig an en yngre kollega. Filmen är välgjord, men inte så engagerande till en början tyckte jag. Den blir dock bättre efter hand, främst efter det att Murakami och Sato börjar sitt samarbete, och slutet är spännande.