RecensionHöjdarskolan: Sky High

Walt Disney bjuder här på en salig blandning av allt från ”Harry Potter”, ”X-Men” till ”Dawsons Creek” i ett fullspäckat familjeäventyr om superhjältar. För den yngre publiken är det här en perfekt äventyrsfilm kryddat med Disney-uppfostrande om moral och var stolt över vem du är. Typiskt Disney? Japp, från första till sista bildrutan, men det är bara att erkänna. Dom gör förbannat bra familjefilmer.

”Sky High” är som vilken ungdomsfilm som helst, kärleksproblem, finna ditt rätta jag och försöken att vara alla till lags. Allt detta har vi sett förut men denna gång är den placerad på en alldeles speciell plats, nämligen i en skola enbart för superhjältar. Vi får följa Will Stronghold (Michael Angarano) som är son till världens mest kända och respekterade superhjältar, Commander (Kurt Russell) och Jetstream (Kelly Preston). När det är hans första skoldag på Sky High är förväntningarna på honom skyhöga från alla håll. Problemet är bara det att ingen vet att han ännu inte utvecklat några som helst superkrafter och i en skola med det som inriktning är det svårt att bli accepterad. Inte minst när det visar sig att något skumt är i görningen.

Tanken på en film som driver med hela \"serietidning-blir-till-film\"-flugan är utan tvekan intressant och även om ”Sky High” gör vissa blinkningar både till höger och vänster så är dess mål egentligen att vara en klassisk familjefilm i sann Walt Disney-anda. Och det är den också, det är trevligt, väldigt tillrättalagt och sådär lagom spännande utan att bli otäckt. Precis vad man väntar sig idag av Walts förvaltare.

Det ska understrykas för den som trott något annat att det här är alltså inget actionäventyr för den vuxna publiken, ”Harry Potter” framstår i jämförelse som rena skräckfilmen. Men humorn fungerar på gammal som ung och upplägget är som en våt dröm för någon mellan 7-16 år gammal.

Så varför inte samla hela familjen i soffan och se något som inte behöver vara för otäckt för de allra minsta, förbannat spännande för de något äldre och en trevlig familjestund för den allra äldsta delen?