RecensionSanningen om Rödluvan

Ni kan historien. Rödluvan kommer till Mormors hus för att leverera kakor, men det är något konstigt med Mormor. \"Varför har du så stora öron?\" \"Varför har du så stora händer?\" \"Varför har du så dålig andedräkt?\" Sedan stormar skogshuggaren in, vilt vrålande och svingande sin yxa, och strax därefter kommer piket-styrkan. Ganska exakt som Bröderna Grim skrev det.

Frågan är vad som egentligen hände. Och, om vi zoomar ut lite grann, vem det egentligen är som stjäl alla recept i skogen? Hela snabbmatsbranschen är i upplösningstillstånd. Muffin-mannen har fått slå igen butiken, och han är inte ensam. Det är egentligen bara Mormor som fortfarande lyckas hålla kak-produktionen igång.

Det är nu Kommisarie Flippers kliver in. Lugnt och metodiskt förhör han samtliga inblandade, och får på så sätt hela händelseförloppet klart för sig. Luvan är först ut att förhöras. Hon ger i stort sett Bröderna Grim-versionen, med några smärre justeringar. Men i och med Vargens vittnesmål börjar saker se annorlunda ut. Hade han möjligtvis legitima skäl att befinna sig och bete sig där och som han gjorde? Med den galne yxmannen/skogshuggarens och slutligen Mormors vittnesmål så framgår det slutligen att ingenting var som det först verkade. Boven är möjligtvis identifierad, men det kommer att krävas en stor polisinsats för att få fast honom.

Filmen är animerad med hjälp av en dator i den numera så populära 3D-stilen. Men det känns inte riktigt Pixar eller Dreamworks om det, det är något med att modellerna inte känns helt genomarbetade. Lite slarviga helt enkelt, stilen kanske är lite för enkel. Den version jag såg hade svenska röster, och som så ofta är fallet när det inte gäller Disney, kändes de rätt så oengagerade. Jag såg \"Shrek 2\" med svenska röster en gång, och i det fallet skiljer det ett helt betygsteg mellan de två versionerna. Jag kan tänka mig att även den här rullen gör sig bättre på originalspråk, men hur mycket vågar jag inte sia om.

Att säga att \"Sanningen om Rödluvan\" är gravt infuerad av \"Shrek\" vore en underdrift (3D-film om sagokaraktärer som inte uppför sig som man väntar sig), men jag tycker inte att den lyckas pricka in samma åldersgrupp. Där Shrek-rullarna i stort är vuxenfilmer som även barn kan ha glädje av, är \"Rödluvan\" ungefär tvärtom. Jag säger inte att det vore ett bortkastat biobesök, men jag tror att den mindre generationen uppskattar det här lite mer än de som passerat moppe-åldern. Personligen placerar jag den i den övre halvan av betyg tre. Helt okej, men inte så pass bra att jag vill kalla den \"bra\".