RecensionHorrible High Heels

Jag förstod inte precis allt i denna tvistade film men titeln anspelar på en skoaffär som säljer pumps gjorda av människoskinn och i huvudrollen finns en kvinna med ett komplicerat förhållande till sin adoptivfar och adoptivbror.

Under förtexterna visas bilder från ett slakteri, sedan dröjer det inte länge förrän den första människan styckas likadant. Slakt och styckeriscenerna är brutala och våldsamma i en film där människor inte är så snälla mot varandra. I den värsta är det en kvinna som faller offer för den maskerade styckaren som redan mördat hennes pojkvän. Mördaren kastar kroppsbitarna till kvinnan och tvingar henne att smeka sig själv med pojkvännens hand och slicka det kapade huvudet. Efter det våldtar han henne och styckar henne i scener som inte lämnar mycket över åt fantasin. Filmen stupar något på sin vilja att redovisa allt i minsta detalj, och ibland blir det brutalt på ett nästan arty sätt i all sin absurda, sjuka skräck.

Tyvärr är det stundtals svårt att följa med i replikskiftena, på grund av den tekniskt dåliga textningen som är skriven i vitt. Det är mycket frustrerande att höra att någon tänker berätta precis hur det ligger till och sedan se texten totalt försvinna mot en vit skjorta eller annan ljus bakgrund.

Det här är hård och ljusskygg sleaze med mycket sex och en hel del splatter, men hela tiden i en liga under Tobe Hooper, mer likt en billig och fantasilös variant av Takashi Miike.