RecensionLinje Lusta

Jag vill börja med att säga att jag har inte sett Brando i någon annan film än Gudfadern så jag hade inte en klar bild av vem han var som skådespelare och som person.

Efter jag sett Linje lusta förändrades min bild av honom totalt. Jag upptäckte talangen Marlon Brando, det nya stjärnskottet, han som började sin karriär på Broadway och studerade vid The Stella Adler academy of acting. Där fick han lära sig att inte spela, utan att bete sig som karaktären. Det gjorde, enligt min mening, att hela filmens perspektiv och innehåll förändrades till det bättre.

I Linje lusta var han otrolig. Han personifierade dåtidens arbetare på ett sätt som ingen annan hade gjort och blev känd för det. Stanley Kowalski var en fabriksarbetare med fru och ett barn på gång, när frugans syster kom en dag på besök. Från första scenen till den sista är hans och ingen annans.

Han märkte tidigt att allt stod inte rätt till med Blanche(systern) och tänkte inte bli manipulerad som alla runt omkring henne blev,mycket tack vare hennes charm och utseende.
Hon var en mytoman som ville få folk att göra som hon ville. Varfrö blev hon utkastad ut skolan, var hon bara på genomresa eller låg det nåt mer bakom det hela?
Allt eftesom tiden gick märkte systern och andra runtomkring henne att hon inte var frisk, hon behövde psykisk hjälp. Så, när slutet nalkas och hon beter sig galnare och vildare än någonsin, försöker hon desperat övertyga att hon är normal. Att det är de som är galna.

Tennesse Williams har skrivit ett mästerverk, som inte skulle ha funkat utan Elia Kazan och skådespelinsatserna från Brando och Leigh.
Det är svårt att verkligen få grepp om vad Williams ville säga, vad är budskapet i filmen? Det kanske inte fanns något \"nyttigt\" budskap att ta till sig och försöka leva efter. Bara en intressant film med den gamla skolans skådespelare. Se den och njut.