RecensionIn the Mood for Love

In the mood for love som avhandlas idag var den första filmen av Kar-Wai jag kom över, den enda likaså som videobutiken hade. Passande nog då det var en av de filmer av honom som fått mest beröm av kritiker, så varför inte upptäcka en ny asiatisk regissör tänkte jag.
Efteråt var jag minst sagt besviken då jag fann att filmen inte var något för mig, oengagerande och dryg tyckte jag, då. Nu såhär 3 år efteråt har filmen minst sagt växt enormt för varje titt (5 gånger nu) och jag håller den som top-3 av Kar-Wai tillsammans med Chungking Express och uppföljaren 2046.

Det hela tar sig början med att journalisten och författaren Chow (Leung) flyttar in i samma lägenhetskomplex som Su (Cheung) också flyttat. Det de båda inte vet är att deras respektive partners har ett förhållande vid sidan av sina äkta makar/make, något som senare framkommer och Chow och Su bildar ett eget hemligt förhållande.

Romantik egentligen utan någon beröring eller liknande blir resultatet utav deras förhållande. Känslorna flödar, gömda för omgivningen men under ytan bubblar båda av åtrå, bra dolt för varandra ändå. Kar-Wai har valt att visa upp relationen utan att ta till vanliga känslouttryck på ett bra sätt som i sin tur blir fördold kärlek, både för oss som tittar och omgivningen som sagt.

Samtidigt som hela världen runt omkring rör sig omkring i hets och stress går de älskande i sin tur runt som i ultrarapid, utan bekymmer och problem. Fokuset hamnar helt på dem och inga utomstående som skulle kunna lätt bli som i alldagliga romantiska filmer.
Tony Leung som på senare tid har blivit lite av en favorit för mig och Maggie Cheung gestaltar de båda förälskade tystlåtet, ömsesidigt och vackert så man blir varm inombords.

Sen till stort del är fotot något som lyfter filmen med Chris Doyles makalöst vackra neonlandskap i Hongkongs slumkvarter med billjus som reflekteras över gatukök och lampor som lyser upp rum med sin närvaro i rött sken. Det är verkligen en vacker film att se på och en vacker film att uppleva. Kärleken har nästan aldrig porträtterats så här oskuldsfullt och vackert på senare år.