RecensionDa Vinci-koden

Då var det alltså dags: 2000-talets mest överskattade bok hittills ska bli film och regissören som fick axla det tunga ansvaret blev Ron Howard med filmer som ”A beautiful mind” och ”Drömmarnas horisont” i bagaget.

Grundhistorien är egentligen ganska enkel:
Robert Langdon (Tom Hanks) professor i symbolhistoria, blir inkallad till Louvren där en man mördats och lämnat efter sig vissa tecken. Efter kryptologens Sophie Neveus (Audrey Tautou) mystiska telefonmeddelande verkar det som att han själv är huvudmisstänkt för mordet. Nu måste han genast fly, och med Sophie som följeslagare dras han in i en vild jakt på sanningen om både mordet, och som det ska visa sig en ännu större sanning som skulle kunna välta hela den moderna kyrkan.

Det som var spännande och intressant i boken, lösandet av de mystiska koderna, historien bakom hela teorin att Jesus och Maria Magdalena skulle ha fått en dotter, är kraftigt nedtonade i filmen och får lämna plats för en massa action som gör det hela väldigt ointressant. Inte nog med det, i filmen har man framställt Sophie som ett våp som bara ser på medan Tom Hanks klarar biffen, vilket är oerhört irriterande och fruktansvärt frustrerande.

Filmens lysande stjärna är sir. Ian McKellen som spelar den snuskigt rika historikern Leigh Teabing. Han är också det enda karaktärsporträttet som blivit riktigt bra, Tautou och Hanks ska inte beskyllas utan snarare Ron Howard som har gett de båda oerhört platta personligheter. Audrey Tautou gör så gott hon kan och det blir stundtals bra, men Tom Hanks lämnar en hel del i övrigt att önska, tråkigt, för vi vet att han kan det här med skådespeleri.

Det blir ett lågt betyg till Da Vinci-Koden, helt enkelt för ointressant för att ödsla någon större mängd energi på.