RecensionStar Wars: Episod III - Mörkrets hämnd

Slutligen är då den sista av de första filmerna här. Efter att de två föregångarna besvikit med märkliga handlingar och fler nya frågor än svar, är det mycket som skall hinnas med. Dessutom finns det skäl att hoppas på en höjning av ribban överlag.

Detta är en första av de nya filmerna som håller måttet. Tonen är äntligen allvarlig och äntligen formas bryggan till den klassiska trilogin. Alla vet att hela filmen är en färd mot tragedi, och det skänker en mörk ton åt hela förloppet.

Jag vet inte vad som hänt med Hayden Christiensen, men plötsligt kan han faktiskt skådespela. Från att mest ha liknat ett vedträ i Attack of the Clones inleder han helt okej i Revenge of the Sith. När han fallit till den Mörka sidan däremot är han magnifik.

Ewan McGregor är dock fortfarande bäst. Från att ha varit en Jedi-yngling i första filmen har han förvandlats den Obi-Wan Kenobi vi känner. Jag tycker nästan att Ewan har mer auktoritet än Alec Guinnes(som gjorde rollen i originalet), vilket kanske är logiskt eftersom Obi-Wan spenderar ett antal år som eremit mellan trilogierna.

Med avseende på bildspelet, produktionsvärdena och handlingen hade filmen kunna vara en femma. Det finns dock tre stora problem.

Det första ligger i filmen uppbyggnad. Allt som verkligen är väsentligt i handlingen, inte bara för denna film utan alla tre, händer under de sista 20 minutrarna. Alltifrån hur Luke, Leia, Obi-Wan och Yoda hamnar där de är i början av episod IV till hur Darth hamnar i sin svarta dräkt och hur Kejsaren får kontroll över sina Stormsoldater. Egentligen borde de sista 20 minutrarna av denna film utgjort HELA episod III och en del av episod II, resten av denna fim borde utgjort resten av episod II och allt av värde som hände i ettan och tvåan kunde klarats av i episod I.

Hur filmen disponerar bort all sin övriga tid är det andra problemet. Den som tycker om ljussvärdsdueller kommer att få sitt lysmäte här filmen är nästan som en musikal där det utbyts några repliker emellanåt bara för att leda fram till nästa musiknummer/duell. Hur bra de än är så blir de verkligen för mycket.

Sista problemet är manuset... eller egentligen bara slutrepliken. Filmen slutar tragiskt, helt enkelt men när Darth Vader fått på sig sin svarta dräkt och första gången öppnade munnen brast biosalongen ut i skratt. Håll för öronen om ni vill bevara känslan.

Ett smärre problem i alla de tre nya filmerna som blir extra tydligt här är hur illa George Lucas söker kopplingar till originalfilmerna. Så desperat är han att han faktiskt sänker hela sitt verk i mina ögon.

I slutändan gör denna film det den skall göra, och gör det bra, men helt enkelt inte riktigt rätt. Med några enkla små förändringar skulle den lätt kunnat bli en 4:a men tills den dagen alla kan klippa till sina filmer själv får det bli en 3:a.