RecensionKing Kong

King Kong från 1933 är utan tvekan klassikernas klassiker! Många nutida regissörer har försökt tävla med Merian C. Cooper och Ernest B. Schoedsack (ursprungsversionens regissörer) och försökt göra en remake på King Kong men succén har uteblivit. Tänk er att ni var biopublik på 30-talet och hur det kunde vara att se på detta storverk. Både berättarmässigt och tekniskt sett är detta ett mästerverk. Transparent film, ett slag av trickfilmning, användes för första gången i historien. Det är Ray Harryhausen som gjort alla monster i filmen.

Carl Denham, som spelas av Robert Armstrong, är en naturfilmare som vill göra sitt livsverk och dokumentera ett monster, som finns på den för många okända Dödskalleön, och som invånarna kallar Kong. Med sig har han en vacker skådespelarska, Ann Darrow (Fay Wray), samt en kapten och hans besättning. Så småningom hittar dom Kong, och tar till och med hem honom till New York, men det tar inte lång tid förrän monstret löper amok på gatorna i the Big Apple. Det hela trappas upp mot den klassiska slutscenen ovanpå Empire State Building.

Enligt mig är scenerna på Dödskalleön bäst. Här serveras dinosaurier och dylikt redan 60 år innan Jurassic Park hade premiär. Men visste inte manusförfattarna att brontosaurier är växtätare?

Jag har hört att Sagan om Ringens regissör Peter Jackson ska göra en remake på \"King Kong\" inom en snar framtid. Snälla herr Jackson, glöm det!