RecensionTwin Peaks: Fire Walk with Me

David Lynchs Twin Peaks är en av de mest älskade TV-serierna någonsin. Tack vare en väl avvägd blandning mellan såpopera och deckare med alldeles lagom mycket övernaturliga inslag gick den hem hos såväl kräsna Lynch-fans som den stora massan. Varken Arkiv X eller Sopranos omges av samma romantiska skimmer, trots att dessa två visats när internet gav möjlighet till diskussioner och inofficiella fansidor. Efter två uppskattade säsonger och en storslagen avslutning med något av en cliffhanger i slutet tillkännagjorde Lynch att han skulle runda av serien med en TV-film.

Man antog att Lynch antingen skulle räta ut de frågetecken som varit eller göra en direkt och spännande fortsättning på det sista avsnittet som lämnade tittarna mitt i handlingen, oförsonade. Den egensinnige regissören valde dock ingen av dessa lösningar utan gjorde en mix av dem tillsammans med en historia som utspelar sig före händelserna i TV-serien. En kort sammanfattning av TV-serien är nog lämpligt.

Vid första anblicken verkar den lilla amerikanska staden Twin Peaks vara en perfekt idyll där människor lever \"the american dream\" och tar hand om varandra. Under ytan vilar dock ett flertal mörka hemligheter. Många av dessa hemligheter kommer i dagen och hela staden skakas om när den omtyckta high-school-eleven Laura Palmer hittas brutalt mördad. FBI-agenten Dale Cooper (Kyle MacLachlan) kommer till Twin Peaks för att lösa fallet, som visar sig ha kopplingar till ett liknande mord ett år tidigare i en annan idyllisk småstad.

Medan TV-serien berättades linjärt utan några stora tidshopp utspelas den här filmen kring TV-serien. Den börjar med att två FBI-agenter ska utreda mordet på Theresa Banks, en ung kvinna som torterats och våldtagits. Efter hand blir också Dale Cooper inblandad. Därefter tar handlingen ett hopp ett år framåt och vi är i Twin Peaks.

Öppningscenen i Twin Peaks är, sitt publikfrieri till trots, mäktig. Med det klassiska TV-temat på hög volym visas en livs levande Laura Palmer på väg till skolan. Hon och vännen Donna hälsar på sina pojkvänner Mike och Bob. Livet leker. Men under den glättiga ytan döljer sig en annan Laura Palmer.

Vad som händer i den här filmen kommer inte som några stora överraskningar för den som sett TV-serien. Det är dock ingen återanvändning av gamla klipp utan allt är nytt fint och proffsigt. Man får även se händelserna från en ny synvinkel och det finns gott om övernaturliga inslag.

Precis som vanligt med Lynch får man inga raka svar och att ha sett TV-serien är nästan ett krav för att man ska förstå något i detta virvarr av dvärgar, apor och kokain. Har man väl gjort det är den här filmen ett trevligt komplement till serien.

Tack vare att det inte är en TV-serie utan en film har Lynch kunnat tänja på gränserna och visar förutom råare sex och våld några av de mest suggestiva otäcka scenerna jag sett. Han använder klassiska spökhistoriegrepp som en tavla man hänger på väggen i sitt rum för att upptäcka att det är en tavla över samma rum och man själv är en del av den. Han vrider det sedan ett varv extra och ger därmed ny botten till klassiska idéer.

Så varför bara en trea? Det känns lite onödigt att titta på en prequel. Även om filmen ger en del nya bottnar till TV-serien så kvarstår det faktum att 80% av filmen är återberättande av saker som framgick i TV-serien utan att visas. En del av dessa saker gjorde sig bättre på det gamla viset. Själva händelserna i sig är inte lika intressanta som mysteriet kring dem.

Men för alla er som tycker om Twin Peaks är Fire Walk With Me ett måste. Som film får den en trea. För att han ger oss många bra scener och mer Twin Peaks får David Lynch en femma för att han gjorde den här filmen.