RecensionDödskyssen

Nyinspelning av filmen från 1947 med samma namn. Nu har
Richard Price skrivit om manus lite utifrån orginalmanuset som gjordes av Ben Hecht och Charles Lederer. Men regin har man överlåtit till Barbet Schroeder som senare gjort bland annat Murder by Numbers.

Före detta biltjuven Jimmy Kilmartin (David Caruso) har precis fått ordning på sitt liv och lever nu till synes lycklig med sin fru Bev (Helen Hunt). Men en natt får han besök av sin kusin, Ronnie (Michael Rapaport) som fortfarande rör sig i den undre världen. Han ber Jimmy att hjälpa honom med en transport av stulna bilar, då hans liv står på spel. Gangstern Little Junior Brown (Nicholas Cage) hotar nämligen att döda honom. Mycket motvilligt går Jimmy med på förslaget.

Men precis när de ska leverera bilarna går någonting fel. Polisen lyckas spåra dem. Men alla lyckas fly utom Jimmy som blir indragen i ett skottdrama mellan ett fyllo och polisen Calvin Hart (Samuel L. Jackson) och sedan gripen. Han hamnar i fängelse medan alla de andra går fria på gatan.

Men Jimmy bestämmer sig troget att avtjäna sitt straff och hoppas på att Ronnie tar hand om hans familj, men i själva verket lurar Ronnie honom och tar underhållet för familjen i egen ficka och tvingar Bev att arbeta för honom.

När Jimmy kommer ut har historien haft sin gång och ett flertal tragiska incidenter har inträffat. Han vill bara återgå till sitt vanliga liv och få ett hederligt jobb. Men åklagaren Frank Zioli (Stanley Tucci) tvingar honom att hjälpa polisen med att sätta dit Little Junior Brown som nu kommit upp sig i gangstervärlden. Jimmy står nu mellan två sidor, polisen och gangsters. Men själv vill han bara försvinna bort och leva ett vanligt liv med sin dotter. Något som verkar till synes omöjligt.

Kiss of Death är en ganska medelmåtta thriller med en hyfsad story. Varken manus eller regi är väl sådär jättelockande men att se David Caruso i en huvudroll som denna värmer i hjärtat. Han är ju en mycket duktig skådespelare och förtjänar verkligen all beröm han kan få. Hur man lyckats få så många superstjärnor till birollerna förstår jag inte men det gör ju bara filmen bättre. Men David Caruso är utan tvivel bäst.

Filmen borde ha uppmärksammats mer på grund av skådespelet men det är lätt att den dras ner i medelklassens filmer med ett lite långtråkigt manus. Ändå tilldelar jag filmen en mycket stark trea då skådespelarna är toppen.