Recension24-timmarsjakten

Familjefilm från 80-talet med Martin Short och Dennis Quaid i huvudrollerna. En film för alla barn men också vuxna som kan uppskatta barnslig humor. Producerad av mästerregissören Steven Spielberg.

Löjtnant Tuck Pendleton (Dennis Quaid) ställer upp på ett topphemligt experiment. Att göra en människa mikroskopiskt stor och att sedan skicka in denne i blodomloppet på en kanin. Allt i rent vetenskapligt syfte. Experimentet lyckas och han förminskas i en farkost som är mikroskopiskt stor och vetenskapsmännen gör en spruta där farkosten färdas för att sedan injecera den i kaninen.

Men något går fel och några bovar stormar labbet. En av vetenskapsmännen lyckas dock fly med sprutan. Men bovarna hinner i kapp honom och hans sista chans blir att injicera sprutan i någon. Det blir det stressade butiksbiträdet Jack (Martin Short) som får sprutan och därmed befinner sig Tuck inuti Jack. Nu måste de sammarbeta för att komma på ett sätt att få ut Tuck innan syret i hans kapsel tar slut, vilket bara ger dem några timmar.

24-timmarsjakten är en film med mycket barnslig humor, vilket gör att vissa vuxna nog kan tycka den är larvig. Men för de som kan finna barnet inom sig och uppskatta komiken kommer detta att locka fram många skratt. Detta är nämligen en typisk Martin Short- film och de är ju kända för att vara säregna.

Dennis Quaid passar bra i sin roll då han är en väldigt neutral person men filmen kretsar mer runt Martin Shorts rollfigur Jack. Meg Ryan som spelar flickvän till Tuck är inte så väldigt övertygande, mest söt.

Med ett roligt manus blir det här till en av 80-talets roligaste science-fictionfilmer. Men det är en ytlig film och skådespelet ligger inte på den nivå man kan för vänta sig av de här skådespelarna. Det blir en trea allt som allt.