RecensionThe Breed

När polisen Steve Grant (Bokeem Woodbine) och hans partner Phil (Reed Diamond) undersöker en gammal byggnad blir de attackerade av en märklig varelse. Varelsen biter sönder halspulsådern på Phil som faller död till marken, men flyr när Steve börjar skjuta efter den. Steve fattar inte vad som hänt då den enda logiska förklaringen är att det var en vampyr, men sådana finns ju inte.

När han väl kommer tillbaka till polisstationen får han veta att det finns ett vampyrfolk. En avling av människosläktet. Nästan alla vampyrerna har fredliga avsikter och vill leva med människan öppet i världen. De reserverar sig från att dricka människoblod. Men det finns också några få outsiders som vill terrorisera mänskligheten och röja människan ur vägen.

Steve Grant som efter sin partners död är mycket skeptisk till vampyrer får en vampyr som ny partner. Det är den mycket seriöse Aaron Gray (Adrian Paul). De måste nu rädda både människor och vampyrer från outsiders som vill förgöra dem. Det finns nämnligen outsiders bland både människorna och vampyrerna.

En mycket speciell och anorlunda vampyrfilm. Konceptet är lysande då detta inte gjorts förut. En sådan fredlig historia. Men filmen har för liten budget och känns mycket klaustrofobisk vilket ger ett dåligt intryck. Kanske borde man satsat lite mer på projektet.

Skådespelet är inte heller något vidare. Adrian Paul ska väl visserligen vara stel i vampyrrollen men några talanger hittar vi varken i honom eller de andra skådespelarna. Detta är ett av de största problemen med filmen.

Regisserad av Michael Oblowitz som senare gjort ett flertal Steven Seagal-filmer. Manuset är skrivet av Christos N. Gage och Ruth Fletcher som båda mest ägnat sig åt tv-serier. En filmbesättning utan mycket till kändisar.

Sammanfattningsvis är det en ganska dålig film då budgeten är för låg, skådespelarna saknar talang och en bättre regissör kunde utses. Dock tvivlar jag inte på att konceptet skulle kunna bli en bra film men det hjälper ju inte här. Det blir en svag tvåa.