RecensionThe Thing

The Thing handlar om en grupp med 12 amerikanska forskare som arbetar på en Antarktisk forskningsbas. Dom upptäcker att en utomjordisk varelse har smugglat sig in i deras bas och direkt uppstår en kamp på liv och död. Varelsen har den otrevliga förmågan att kunna förvandla sig till en perfekt kopia av den som den lyckats döda och ganska snart uppkommer en minst sagt otrevligt stämning i lägret. Så vem kan dom egentligen lita på?

Denna frågeställning blir allt tydligare ju mer av filmen som går där ingen litar på ingen och alla är tänkbara mördare. Det är en väldigt bra grundidé som filmen baseras på. Den har även mycket annat gott som riktigt bra musik. Denna höjer verkligen filmens stämning och även snyggt foto som verkligen fångar den mörka stämningen och ensamheten som råder i lägret. Dessutom så har filmen bra skådespelarinsatser som passar väldigt bra in i sina roller och ger ett trovärdigt intryck. Ett minus är dock att filmen har lite väl mycket \"splatterljud\" på sina håll, men denna filmen tillhör ju trots allt \"Alien-epoken\", så det blir ju det man får förvänta sig.

Kanske mest överraskande är att effekterna som håller än idag och som är väldigt bra för att vara gjorda på 80-talet. Nyckelorden där är dock \"för att vara gjorda på 80-talet\". Dom håller nämligen nätt och jämt idag då vi har högre krav på specialeffekter. Och det med all rätt!

Filmen hade kunnat bli riktigt bra om det inte vore så att den saknar ett slut och tråkigt nog genomsyras utav en jobbig amerikansk mentalitet som förstör filmen väldigt mycket.

Med det menar jag hur amerikaner alltid har ett behov av att dela på gruppen och gå åt olika håll så fort faran visar sitt fula tryne. Och detta trots att alla som blir mördade, blir mördade när dom är ensamma, eller möjligtvis två. Istället för att jobba tillsammans för att lösa problemet så är det var man för sig.

Sen så är det ju alltid realistiskt och lämpligt att ett vetenskaps center på Antarktis (med andra ord ett ställe ute i ingenstans med inga som helst realisitiska hot) har lika mycket vapen och bomber som en liten armébas. Det måste vara för säkerhets skull eller hur? Ifall dom nu råkade bli attackerade av aliens eller kanske 500 pingviner så har dom i alla fall arsenal nog för att kunna hålla stånd i över en vecka.

Jag måste bara passa på att även anmärka deras underbara klädval lite grann också. Jag undrar egentligen hur många det är på Antarktis som går omkring i byxor, jacka och en cowboy-hatt? Måste vara väldigt varmt och praktiskt i vinden, men det är ju trots allt film så jag antar att man ser oerhört amerikansk och tuff ut.

Jag vill så gärna underkänna sådan här ren idioti, men det finns ju som sagt en del gott i filmen som räddar den. Det blir därför en trea trots allt.