RecensionThe Ninth Gate

Johnny Depp spelar Dean Corso, en skrupellös man som handlar med sällsynta böcker. Vi presenteras för honom i en scen där han värderar böcker åt släktingarna till en numera dement man. Han lurar dem givetvis ordentligt och försvinner därifrån med ett riktigt kap, men har tid att utväxla otrevligheter med en rival i hissen.

Corso anlitas av boksamlaren Boris Balkan (Frank Langella), som just köpt en mycket sällsynt bok, De nio portarna till skuggornas kungadöme. Den ska ha skrivits på 1600-talet av Aristide Torchia, som sägs ha haft hjälp av Djävulen själv. Torchia brändes på bål tillsammans med alla sina böcker, men tre exemplar överlevde i privata samlingar. Balkan är övertygad om att endast ett exemplar är äkta, och skickar Corso till Europa för att jämföra Balkans exemplar med de andra två och utröna vilket som är det riktiga.

Komplikationer tillstöter givetvis omedelbart. Människor dör runt omkring Corso, mystiska saker inträffar och bokens förre ägares änka dyker upp för att få den tillbaka. Corso hittar gömda gåtor i de tre böckerna och försöker lösa mysteriet innan han dör själv. Han möter en mystisk grönögd dam som hjälper honom, men utan att någonsin besvara en enda av hans frågor.

Så långt handlingen, som är löftesrik, särskilt med den obegränsat talangdrabbade Depp i huvudrollen. Nu misslyckas den senare för första gången att stråla; normalt lyfter han varje scen där han syns, men här verkar han ha agerat på tomgång. Frank Langella, Lena Olin som änkan och Emmanuelle Seigner som den mystiska damen (endast omnämnd i rollistan som \"The Girl\") gör alla goda insatser. Men filmen lyckas inte riktigt nå dit den hade kunnat.

Problemet är att den börjar bra men sedan inte vet riktigt vart den ska bli av. Corso börjar nysta upp mysteriet med de tre böckerna, men sedan lyckas det inte komma någonstans. Seigners karaktär uppvisar kunskaper och förmågor som gör att vi vilt spekulerar i vem hon egentligen är, men svaret kommer inte. Och utan att avslöja slutet på filmen kan jag säga att jag inte fann det tillfredsställande.

The Ninth Gate är ingen dålig film. Den är skickligt gjord och har en intressant handling. Den innehåller ett välbyggt mysterium och en intelligent huvudperson som för en gångs skull löser mysteriet genom att faktiskt använda hjärnan på ett realistiskt sätt. Tyvärr tappar den fart ungefär halvvägs igenom och sedan stannar den bara av. Den är inte dålig, men når inte heller upp till att vara bra.