RecensionFantomen på Operan

Filmatiseringen av Andrew Lloyd Webbers berömda och populära musikal från 2004 handlar om den unga och vackra sångerskan Christine som i hemlighet får sånglektioner av en man, vars ansikte hon aldrig sett.

Hon vet inte att hennes mystiske och musikaliskt begåvade lärare är den ökände Fantomen som under många år levt nere i operans mörka katakomber. Den både fysiskt och psykiskt ärrade Fantomen är sedan länge förälskad i Christine och han är beredd att göra absolut vad som helst för att få henne till sin brud.

I huvudrollen som den farlige och mystiske Fantomen har vi den skotske nykomligen Gerard Butler. Den unga och begåvade Emmy Rossum spelar Christine. Övriga skådespelare som medverkar är bland annat Patrick Wilson, Ciaran Hinds, Miranda Richardson och Minnie Driver.

Skådespelarna tvingades alla att sjunga själva. De gör alla ett briljant jobb men mest imponerande är Gerard Butler som Fantomen, eftersom han till skillnad från Emmy Rossum inte hade någon tidigare klassisk träning i musikalsång.

The Phantom of the Opera är den bästa musikal som någonsin gjorts och det kan tyckas vara en omöjlighet att göra en filmatisering som lever upp till denna. Lyckligtvis finns det regissörer som Joel Schumacher som har modet och viljan att ändå försöka och även om denna film kanske inte lyckas riktigt med att uppnå musikalens storhet, så är det ändå jäkligt nära. Filmen är precis som originalet romantisk, spännande och storslagen på alla sätt och vis. Musiken är naturligtvis i en klass för sig. Joel Schumacher I salute you for a job well done!