RecensionCasino Royale

I denna nya installation av Bond ser vi James bli uppgraderad till 00 status med licens att döda, hans första uppdrag tar honom till Madagaskar där den färska agenten gör det MI6 inte vill och gör sig själv väldigt känd. MI6 och M försöker lösa Bonds felsteg medan han själv tar saker i egna händer för att göra världen kort en ond man.

Det tog ett tag för att jag skulle bli ordentligt förväntansfull inför denna reinkarnation, men när vetskapen om att regissören Martin Campbell som låg bakom 90-talsklassikern Goldeneye (som dessutom fick ett klassiskt tv-spel) skulle stå bakom ratten på Casino Royale nådde mig, blev jag en aning glad. Senare blev det känt att Paul Haggis skulle hjälpa med manuset vilket höjde förväntningarna även det, trots att han är en gnutta överskattad, detta är dock min åsikt. Daniel Craig var det också klart, ut med mannen med ett ansikte och in med en relativt okänd men lovande skådespelare. Detta kan vara en helt okej film trots tio år av pinsamma filmer.

Casino Royale är dock mer än så, Mission: Impossible 3 som kom i somras gav mig bevis på att Ethan Hunt är den nya agenten som kommer regera. Ack så fel jag hade, hans namn är utan tvekan Bond, James Bond. Mycket är nytt och mycket är borttaget i Casino Royale, ut med Moneypenny, orealistiska prylar, Q (i och för sig lär han komma i senare installationer) och några av de välkända repliker eller manér Bond har. Du ska nog hoppa över att fråga om hans dry martini ska vara omskakad eller omrörd nästa gång. Framförallt har Bond blivit klumpig, eller snarare gått tillbaka till hans klumpiga jag, han är en fräsch agent som förståeligt nog inte är en perfekt lagman. Närkamperna är brutala och skitiga, eldstriderna är få men precisa och jakterna är så spännande att man börjar springa flera varv runt biografen.

Tyvärr fick Casino Royale kritik redan innan någon hade sett den, oftast med åsikter som inte hade någon merit alls. Kritiken föll på Daniel Craig som spelar Bond denna rundan, hans utseende var fel, hans ålder var fel, han har inte samma utstrålning som de som spelat Bond innan men ingen visste om hans insatser. Nu när man sett filmen kan jag med all säkerhet säga att Daniel Craig var född för att spela Bond, han är där uppe med Sean Connery, om det ens är möjligt är han bättre i vissa aspekter. Craigs Bond är dramatisk, har inlevelse som ingen annan, låter inte komiken ta överhanden, har enorm säkerhet och sköter actionscenerna till dess optimala nivå. Jag hoppades på en Bond i nivå med Dalton eller Brosnan men får istället en ikon den nya generationen Bond-fans, bravo Craig.

Denna film bryter alltså från Bond-normen och är allvarlig som få, Bond får utvecklas för en gångs skull och filmen har mer än agentaction på sin sida. Alla ingredienser, gamla som nya, sköts markant bättre än föregångarna och vi har faktiskt en av de bästa storbudgetfilmerna på flera år. Räcker inte det borde sköna Chris Cornells ”You Know My Name” ackompanjerat med en makalös inledning nöja en lite, annars har vi grymma Mads Mikkelsen som skurken, sug på den. Ska man gå på bio endast en gång i år skulle detta vara min vinnare, den har något för alla och lär inte göra många besvikna med tanke på seriens makalösa nedgång genom åren.